Needleman–Wunsch-algoritmi biosekvenssien rinnastuksessa
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Jatkuvasti kasvava biologisen datan määrä asettaa uusia vaatimuksia biosekvenssien rinnastusalgoritmeille bioinformatiikan alalla. Tässä kandidaatintutkielmassa on aihetta käsittelevän lähdekirjallisuuden avulla kartoitettu bioinformatiikan ja molekyylibiologisten tietokantojen nykytilannetta, ja tarkasteltu biosekvenssien rinnastuksessa käytetyn Needleman–Wunsch-algoritmin toimintaa ja tehokkuutta.Aikoinaan uraauurtava Needleman– Wunsch-algoritmi vaatii kuitenkin kohtuuttoman paljon laskenta-aikaa suurissa tietokantahauissa, joita mielekäs biologisen datan käsittely nykypäivänä vaatii. Tässä kohtaa kuvioihin astuvat tulosten optimaalisuudessa joustavat heuristiset rinnastusalgoritmit, joiden avulla usean pitkänkin sekvenssin samanaikainen rinnastus on mahdollista kohtuullisessa ajassa. The constantly increasing amount of biological data is setting new standards for the efficiency of biosequence alignment algorithms in the field of bioinformatics. In this literature review we survey the current state of bioinformatics and biological databases, and focus on the Needleman–Wunsch algorithm used in biosequence alignment. However, the once groundbreaking algorithm proves to be too time consuming in performing large database queries, which are required to efficiently utilize the data in existing biological databases. This is where heuristic alignment algorithms step in, which are able to align multple long sequences simultaneously in a reasonble time at the cost of specificity.
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5001]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Reitinhakualgoritmien käyttö videopeleissä
Keränen, Emil (2018)Reitinhaku on sekä videopeleissä että tekoälyn ja robotiikan puolella hyvin tuttu ongelma. Sen tutkimiseen on käytetty viime vuosina paljon resursseja lisääntyneen tekoälykiinnostuksen vuoksi. Tässä tutkielmassa keskitytään ... -
Algorithms and software for biological multiscale image analysis
Paavolainen, Lassi (University of Jyväskylä, 2013) -
Gravitaatiosimulaatiot
Peiponen, Aapo (2019)Tässä tutkielmassa tarkastellaan gravitaatiosimulaatioita, simulaatioiden tehokkuutta ja algoritmeja, joilla simulaatioita voidaan nopeuttaa. Gravitaatiosimulaatioiden suurin ongelma on laskennallinen vaativuus. Suoraan N ... -
Reitinhakualgoritmien vertailu videopeliympäristöissä
Pollari, Joonas (2020)Reitinhaku on prosessi, jossa etsitään reittiä maaliin erilaisissa ympäristöissä. Tässsä tutkielmassa vertaillaan keskenään erilaisia reitinhakualgoritmeja, ja arvioidaan niiden käytettävyyttä videopeliympäristöissä. ... -
Agenttien liikkuminen peleissä
Parviainen, Jussi (2019)Tutkielma käsittelee agenttien liikkumista tietokonepeleissä. Tyypillinen liikkumisen toteuttaminen tapahtuu hyödyntäen reittipisteitä sekä A*-algoritmia, mutta menettelystä syntyy ongelmia erityisesti usean agentin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.