Show simple item record

dc.contributor.advisorMcCambridge, Laura
dc.contributor.authorSuomela, Ville
dc.date.accessioned2019-06-05T12:13:54Z
dc.date.available2019-06-05T12:13:54Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64373
dc.description.abstractPepe-sammakko on yksi kaikista tunnetuimmista internet-meemeistä ja sitä on aktiivisesti käytetty jo 11 vuotta erilaisilla sosiaalisen median alustoilla, YouTubessa sekä reaaliaikaiseen suoratoistoon pohjautuvassa Twitchissä. Vuonna 2016 tämä meemi lisättiin yllättäen AntiDefamation Leaguen (ADL) tietokantaan vihasymbolina. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, kuinka tämä kaikki tapahtui. Tutkielmaa varten aineistona on käytetty kolmea eri uutisartikkelia, jotka sijoittuivat ajallisesti Pepe-sammakon uuden merkityksen muodostumisen ympärille. Lisäksi analysoitavana on muutamia otteita meemin käytöstä ennen ja jälkeen tämän uuden kategorisoinnin. Lähestymistavaksi ja tutkielman teoreettiseksi taustaksi valitsin lähteitä identiteettien rakentumisesta, kriittisestä diskurssianalyysistä sekä media-analyysistä ja median representaatioista. Lopputuloksena vaikuttaisi siltä, että niin kutsutut ”trollit” olivat manipuloineet media-alan ammattilaisia sosiaalisessa mediassa ja erityisesti Twitterissä, edesauttaen omia tarkoitusperiään. Teknologioiden kehittyessä kuilu journalistien ja yksittäisten internetin käyttäjien välillä on pienentynyt huomattavasti. Vuodesta 2016 eteenpäin on yleisessä keskustelussa ollut paljon puhetta niin kutsutusta ”totuuden jälkeisestä ajasta” tai ”valeuutisten”-ajanjaksosta. Toivon että tämä tutkielma pystyisi tarjoamaan yhden käytännön esimerkin siitä, kuinka mediaa mahdollisesti voidaan manipuloida erilaisilla sosiaalisen median alustoilla ja ehkä tästä on hyötyä vastaavissa tutkimuksissa tulevaisuudessa.fi
dc.format.extent30
dc.language.isoen
dc.subject.othercritical discourse analysis
dc.titleTo troll the media : how a cartoon frog became a hate symbol
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201906052987
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysodiskurssi
dc.subject.ysoidentiteetti
dc.subject.ysotrollaus
dc.subject.ysoideologiat
dc.subject.ysorepresentaatio
dc.subject.ysomedia
dc.subject.ysomeemit
dc.subject.ysomediaympäristö
dc.subject.ysopolitiikka
dc.subject.ysodiscourse
dc.subject.ysoidentity (mental objects)
dc.subject.ysoonline trolling
dc.subject.ysoideologies
dc.subject.ysorepresentation (mental objects)
dc.subject.ysomedia
dc.subject.ysomemes
dc.subject.ysomedia environment
dc.subject.ysopolitics


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record