dc.contributor.advisor | Ojakangas, Mika | |
dc.contributor.author | Karkinen, Ronja | |
dc.date.accessioned | 2019-06-05T11:26:49Z | |
dc.date.available | 2019-06-05T11:26:49Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64366 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tutkin Euroopan unionin jäsenmaiden asevientiä ja asevientipolitiikkaa Jemenin sodan valossa. EU:lla on neuvoston yhteinen kanta sotilasteknologian ja puolustustarvikkeiden viennin valvontaa koskevien yhteisten sääntöjen määrittämisestä, jossa edellytetään jäsenmaiden myöntävän asevientilupia kahdeksan muun muassa ihmisoikeuksia ja alueellista vakautta koskevan kriteerin mukaan. Kuitenkin Euroopan unionin jäsenmaat ovat myyneet aseita Jemenin sotaan osallistuvan Saudi-koalition jäsnemaille siitä huolimatta, että Jemenin sota on erittäin vakava humanitaarinen kriisi ja koalitio on syyllistynyt sodassa mahdollisesti sotarikoksiksi laskettaviin, vakaviin ihmisoikeusrikkomuksiin.
Perustelen tutkimuksessa, miksi Saudi-koalition jäsenmaille käyty asevienti on ollut EU:n yhteisen asevientikannan vastaista. Analysoin syitä sille, miksi asevientiä on tästä huolimatta jatkettu. Tärkeimpinä johtopäätöksinä tulen tulokseen, että EU:n aseviennin yhteinen kanta on sitovuudestaan huolimatta liian pehmeää sääntelyä estääkseen kriteerien vastaisen aseviennin. Yhteisen kannan tulkinta ja toimeenpano on annettu kansallisen päätöksenteon valtaan ja ylemmän tason valvonnan puuttuminen antaa mahdollisuuden tulkita yhteistä kantaa väärin ja omaksi eduksi.
Ohessa tarkastelen sitä, minkälaista kuvaa aseviennin kysymys antaa EU:n valtasuhteista. Euroopan parlamentti on ottanut vahvasti kantaa sekä yhteisen kannan toimeenpanoon että Jemenin tilanteeseen. Euroopan unionin demokraattisesti valitun elimen painavat kannanotot asian puolesta eivät johda muutoksiin, mikä kertoo EU:n sisäisestä valtakamppailusta ja ristiriidoista. | fi |
dc.format.extent | 100 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | Neuvoston yhteinen kanta sotilasteknologian ja puolustustarvikkeiden viennin valvontaa koskevien yhteisten sääntöjen määrittämisestä | |
dc.subject.other | Euroopan unioni | |
dc.subject.other | Euroopan unionin asevientipolitiikka | |
dc.subject.other | asevienti | |
dc.subject.other | Jemen | |
dc.subject.other | Jemenin sota | |
dc.subject.other | Saudi-Arabia | |
dc.subject.other | Yhdistyneet Arabiemiirikunnat | |
dc.subject.other | 2008/944/YUTP | |
dc.title | Euroopan unionin jäsenmaiden asekauppa ja Jemenin sota | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201906052980 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Social Sciences and Philosophy | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Valtio-oppi | fi |
dc.contributor.oppiaine | Political Science | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 208 | |
dc.subject.yso | asekauppa | |
dc.subject.yso | aseet | |
dc.subject.yso | vienti | |
dc.subject.yso | politiikka | |
dc.subject.yso | sääntely | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |