Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKepler-Uotinen , Kaili
dc.contributor.authorNikkilä, Pauliina
dc.date.accessioned2019-06-05T11:09:51Z
dc.date.available2019-06-05T11:09:51Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64360
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia henkilökohtaisia kasvatuksellisia tavoitteita lasten ja nuorten urheiluvalmentajilla on, sekä miten he kokevat valmentajan kasvatukselliset tavoitteet yleisesti. Lisäksi kartoitin keinoja, joilla valmentajat pyrkivät käytännössä saavuttamaan kasvatukselliset tavoitteensa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin syksyn 2018 aikana käyttämällä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastatteluihin osallistui yhteensä viisi valmentajaa, jotka valmensivat haastatteluhetkellä 7–17- vuotiaita tavoitteellisesti valmentautuvia lapsia ja nuoria eri lajeissa. Tutkimuksen tulosten mukaan lasten urheiluvalmentajilla on kasvatuksellisia tavoitteita. Kasvatuksen merkitys lasten ja nuorten urheiluvalmennuksessa yleisesti on valmentajien mukaan suuri, ja sitä kautta myös henkilökohtaisia kasvatuksellisia tavoitteita on paljon. Valmentajat kokivat olevansa valmentajina myös kasvattajan roolissa. Kaikista vahvimmin kasvatuksellisista tavoitteista esiin nousivat tunne- ja vuorovaikutustaitoihin liittyvät päämäärät. Yksittäiset tavoitteet olivat monisyisiä, ja myös keinot niiden saavuttamiseksi vaihtelivat. Tulosten perusteella voidaan todeta, että kasvatukselliset tavoitteet ovat tärkeä osa lasten ja nuorten urheiluvalmennusta. Tutkimus antaa lisää tietoa valmentajien näkemyksistä omia kasvatustavoitteitaan kohtaan, sekä tuo ilmi aiheen merkityksen valmennuksessa yleisesti. Tällä perusteella aiheen tarkempi tutkiminen olisi tarpeen.fi
dc.format.extent57
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherurheiluvalmennus
dc.titleLasten urheiluvalmentajien kasvatukselliset tavoitteet
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201906052976
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysokasvatustavoitteet
dc.subject.ysovalmentajat
dc.subject.ysovalmennus
dc.subject.ysourheilu
dc.subject.ysoliikuntakasvatus
dc.subject.ysokasvatus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot