Juniorivalmentajien arvot joukkuelajeissa peluutuksen näkökulmasta
Tekijät
Päivämäärä
2014Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää suomalaisten joukkuelajien juniorivalmentajien arvoja, arvojen ja peluutuskäytäntöjen yhteyttä sekä ”break-even age”-ikää. Tässä tutkimuksessa ”break-even age:lla” tarkoitetaan junioriurheilussa ikää, jossa siirrytään puhtaasti voittoa tavoittelevaan, aikuismaiseen peluutukseen. Tutkimukseen valittiin viisi Suomen harrastetuinta junioriurheilun kansainväliset kriteerit täyttävää joukkuelajia, joista otettiin tarkasteluun Suomen viisi suurinta junioriurheiluseuraa. Tutkimuksen 25 seurasta kyselyyn vastasi yhteensä 421 valmentajaa.
Tämän tutkimuksen mukaan valmentajien arvotyypit selittävät peluutusta 7,8:n % mikä oli tilastollisesti merkitsevä (p<0,05). Juniorijoukkuelajien valmentajat arvostivat korkealle hyväntahtoisuutta luotettavuuden ja välittämisen näkökulmasta, jossa painottuivat avuliaisuus ja toisten huomionottaminen. Keskeisiksi arvoiksi juniorivalmentajat kokivat myös universalismin yhteiskunnallisen välittämisen; sosiaalisen oikeudenmukaisuuden sekä tasa-arvon. Juniorivalmentajien arvo-orientaatio universalismin yhteiskunnallinen välittäminen vaikutti tasapuolista peluutusta edistävästi ja suoriutuminen tasaista peluutusta heikentävästi. Valmentajista 80 % peluutti junioriurheilijoita yhtä paljon tai pienin eroin koko sarjakauden aikana. Yksittäisissä peleissä kaikkien pelaajien tasapuolinen peluutus oli kuitenkin hieman vähäisempää verrattuna peluutukseen yksittäisessä turnauksessa. Break-even age muodostui tutkimustulosten mukaan 13 ikävuoteen, joskin variaatiota oli runsaasti eri juniorivalmentajien välillä.
Liikuntakasvatuksen arvot tulisi nostaa keskiöön junioriurheilijoita valmennettaessa. Eettisesti kestävällä arvopohjalla toteutetulla juniorivalmennuksella on mahdollisuus kasvattaa hyvän itsetunnon ja urheilullisen minäkuvan omaaavia nuoria, jotka myös aikuisuudessa kokevat liikunnan merkitykselliseksi.
...
The intention of this research was to discover the internalized personal values held by Finnish junior coaches in team sport, how those values effect to junior athletes playing time and to pin point the “break-even age”. In this research, ”break-even age” is the term used to define the athletes´ age when coaches aim shifts toward purely winning a match with the same intention and intensity as an adult competitive sports. The five of the most popular world wide known junior team sport was chosen to the research. Five largest junior sport clubs from each team sport were reviewed. A total of 421 coaches from 25 junior sport clubs responded to the survey.
According to this research, junior coaches value types explained 7,8 % of playing time with a high statistical correlation (p<0,05). Accordingly, junior coaches in team sports appreciate the highly benevolence perspective of dependability and caring where the main aspect of coaching is help fullness and attention to others. Junior coaches also experienced universal social fairness and equality as a crucial value. The universal societal concern value orientation of junior coaches had a positive correlation to equal playing time, while the value achievement had a negative correlation in regards to equal playing time. In general, 80 % of junior coaches offered equal playing time during the season. In single games, the playing time among teammates was slightly lower when compared with single tournaments where junior players had more equal playing time. The unequal playing time in single games took a bigger role than playing time in a single tournament. The ”break-even age” was 13 years old, although the variation was wide between different junior coaches and between different junior team sports.
Values in junior competitive sports should be a core concern when coaching junior athletes. With a robust ethical value basis, a junior coach has the great oppurtunity to nurture young athletes toward positive self-esteem with athletic self-image, which can play a significant role in fostering continued athletic participation into and throughout adulthood.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Suomalaisten golfurheiluseurojen menestystekijät junioritoiminnassa
Makkonen, Leena (2023)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli kartoittaa golfurheiluseurojen junioritoiminnan menestykseen johtavia tekijöitä niin golfjunioriurheilijoiden, golfjuniorivalmennuksen kuin junioritoimintaa järjestävän golfseuran ... -
Juniorivalmentajien vuorovaikutuskeinot otteluissa
Levaniemi, Linda (2023)Tämän Pro gradu-tutkielman tavoitteena oli lisätä ymmärrystä juniorivalmentajien käyttämistä vuorovaikutuskeinoista ottelun aikana. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, mitä vuorovaikutuskeinoja valmentajat käyttävät ... -
Lasten urheiluvalmentajien kasvatukselliset tavoitteet
Nikkilä, Pauliina (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia henkilökohtaisia kasvatuksellisia tavoitteita lasten ja nuorten urheiluvalmentajilla on, sekä miten he kokevat valmentajan kasvatukselliset tavoitteet yleisesti. ... -
Itsemääräämisteoria jääkiekkovalmennuksessa pelaajien näkökulmasta
Tikkanen, Henri; Embrich, Riho (2022)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten itsemääräämisteorian eri osa-alueet toteutuvat ammattitason jääkiekkovalmennuksessa pelaajien näkökulmasta. Kilpaurheilussa pyritään yleensä parhaaseen mahdolliseen suoritukseen, ... -
Valmentajataustan merkitys opettajan työssä
Manninen, Jaakko; Halonen, Niko (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mikä merkitys joukkueurheilun valmentajataustalla on opettajan työssä. Tarkastelun kohteena olivat opettajana työskennelleiden ja valmentajana toimineiden käsitykset toimenkuvien ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.