dc.contributor.advisor | Kepler-Uotinen , Kaili | |
dc.contributor.author | Nikkilä, Pauliina | |
dc.date.accessioned | 2019-06-05T11:09:51Z | |
dc.date.available | 2019-06-05T11:09:51Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64360 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia henkilökohtaisia kasvatuksellisia tavoitteita lasten ja nuorten urheiluvalmentajilla on, sekä miten he kokevat valmentajan kasvatukselliset tavoitteet yleisesti. Lisäksi kartoitin keinoja, joilla valmentajat pyrkivät käytännössä saavuttamaan kasvatukselliset tavoitteensa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin syksyn 2018 aikana käyttämällä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastatteluihin osallistui yhteensä viisi valmentajaa, jotka valmensivat haastatteluhetkellä 7–17- vuotiaita tavoitteellisesti valmentautuvia lapsia ja nuoria eri lajeissa.
Tutkimuksen tulosten mukaan lasten urheiluvalmentajilla on kasvatuksellisia tavoitteita. Kasvatuksen merkitys lasten ja nuorten urheiluvalmennuksessa yleisesti on valmentajien mukaan suuri, ja sitä kautta myös henkilökohtaisia kasvatuksellisia tavoitteita on paljon. Valmentajat kokivat olevansa valmentajina myös kasvattajan roolissa. Kaikista vahvimmin kasvatuksellisista tavoitteista esiin nousivat tunne- ja vuorovaikutustaitoihin liittyvät päämäärät. Yksittäiset tavoitteet olivat monisyisiä, ja myös keinot niiden saavuttamiseksi vaihtelivat.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että kasvatukselliset tavoitteet ovat tärkeä osa lasten ja nuorten urheiluvalmennusta. Tutkimus antaa lisää tietoa valmentajien näkemyksistä omia kasvatustavoitteitaan kohtaan, sekä tuo ilmi aiheen merkityksen valmennuksessa yleisesti. Tällä perusteella aiheen tarkempi tutkiminen olisi tarpeen. | fi |
dc.format.extent | 57 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | urheiluvalmennus | |
dc.title | Lasten urheiluvalmentajien kasvatukselliset tavoitteet | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201906052976 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | kasvatustavoitteet | |
dc.subject.yso | valmentajat | |
dc.subject.yso | valmennus | |
dc.subject.yso | urheilu | |
dc.subject.yso | liikuntakasvatus | |
dc.subject.yso | kasvatus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |