dc.contributor.advisor | Kepler-Uotinen, Kaili | |
dc.contributor.author | Konttinen, Elina | |
dc.date.accessioned | 2019-06-04T09:35:15Z | |
dc.date.available | 2019-06-04T09:35:15Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64315 | |
dc.description.abstract | Tämän Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia vuorovaikutustaitoja luokanopettajat nimeävät tarvitsevansa työssään ristiriitatilanteiden ratkaisemiseen. Lisäksi tutkielmassa haluttiin selvittää, miten luokanopettajat ratkaisevat ongelmallisina pitämiään vuorovaikutustilanteita ja millaisia keinoja opettajilla on tilanteista selviytymiseen. Luokanopettajilta pyydettiin myös
neuvoja tuleville opettajille erilaisten ristiriitatilanteiden ennakointiin ja ratkaisemiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisilla tutkimusmenetelmillä. Tutkimusaineisto
kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla helmi-maaliskuussa 2019.
Haastatteluihin osallistui seitsemän luokanopettajaa, joilla työkokemusta oli 5–
35 vuotta. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmiä käyttäen.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että luokanopettajat kohtaavat työssään monenlaisia ja vakavuudeltaan eriasteisia ongelma- ja ristiriitatilanteita lähes päivittäin. Työssään luokanopettajat ilmaisivat tarvitsevansa monenlaisia vuorovaikutustaitoja, joista tärkeimpinä pidettiin kuuntelemista, sovittelua, neuvottelua ja
empatiaa. Vaikeissa ristiriitatilanteissa luokanopettajat tukeutuivat useimmin
heidän esimieheensä. Opettajat pitivät kuitenkin ensiarvoisen tärkeänä toisilta
kollegoilta saamaansa tukea ristiriitatilanteiden ratkaisemiseen. Luokanopettajien mielestä ristiriitatilanteita aiheuttavat eniten väärinymmärrykset, oppilaiden
ja heidän perheidensä tuntemuksen puute tai laajemmalla tasolla yleinen yhteiskunnallinen kasvatuskulttuurin muutos ja opettajan ammatin arvostuksen heikkeneminen. Neuvoiksi uusille opettajille luokanopettajat antoivat muun muassa
myönteisen ilmapiirin luomisen luokkaan ja avun pyytämisen kollegoilta. | fi |
dc.format.extent | 67 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | ristiriitatilanteet | |
dc.title | Luokanopettajan vuorovaikutustaidot ristiriitaisissa vuorovaikutustilanteissa kouluympäristössä | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201906042923 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | viestintä | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | sosiaaliset taidot | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |