Examining the role of individuals’ emotions and cognitions in organizational IT implementation
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Yksilön informaatioteknologian hyväksyntää ja käyttöä on tutkittu laajasti ja sen
roolia onnistuneessa IT implementaatioprojektissa on tunnistettu. Vaikkakin
sosiaaliset, kognitiiviset ja emotionaaliset seikat, jotka vaikuttavat
tietoteknologian omaksumiseen ja käyttöön, on tutkittu jossain määrin, on
edelleen tilaa jatkotutkimukselle. Erityisesti liittyen siihen kuinka näihin
seikkoihin voidaan vaikuttaa ulkopuolelta, esimerkiksi organisaation puolesta.
Tämä tutkimus tarkastelee yksilöiden emootioiden ja kognitioiden roolia
organisatorisessa IT implementaatiossa määrittelemällä käyttäjän
käyttäytymisen näissä tilanteissa, selvittämällä kuinka käyttäytymiseen voidaan
vaikuttaa ja kuinka onnistuneita nämä eri tavat ovat. Ensinnäkin
pohjakirjallisuudesta on kerätty erilaisia tapoja vaikuttaa käyttäjän
käyttäytymiseen. Kirjallisuudesta on valittu yhteensä kahdeksan erilaista
tutkimusta, jotka ovat joko kognitiopohjaisia, emootiopohjaisia tai yhdistelevät
molempia puolia. Näitä kirjallisuusosuudessa löydettyjä keinoja on myöhemmin
peilattu empiirisen tutkimuksen tuloksiin. Tutkimuksen empiirinen osuus on
toteutettu tutkimalla laaja-alaista tietojärjestelmän käyttöönottoprojektia
suuressa teollisuusorganisaatiossa kahdessa eri kvalitatiivisessa
haastattelukokonaisuudessa. Esihaastatteluissa on kerätty pohjatietoa itse
projektista sekä kerätty jo käytettyjä keinoja käyttäjien käyttäytymiseen
vaikuttamiseksi. Näihin yksilöhaastatteluihin osallistuvat ovat kuuluneet eri
tavoin käyttöönottoprojektiin. Loppukäyttäjähaastatteluissa on taasen selvitetty
miten erilaiset tavat vaikuttaa heihin ovat toimineet heidän mielestään.
Tuloksissa näitä kirjallisuudesta sekä haastatteluista löytyneitä keinoja on
vertailtu ja peilattu toisiinsa ja näin pyritty löytämään tärkeimmät keinot, ne
keinot, jotka eivät ole toimineet sekä keinot joiden käyttöä tulee harkita.
Tutkimus paljasti suuren yhtäläisyyden kirjallisuuden löydösten ja tutkitun
projektin välillä. Koska loppukäyttäjät pääsääntöisesti kokivat kontrollin
tunnetta muutostilanteessa ja näkivät uuden järjestelmän enemmän mahdollisuutena kuin uhkana, pääsääntöisesti loppukäyttäjien emotionaalinen reaktio
käyttöönottoa kohtaan oli muutosta edistävää. Tutkimuksessa selvisi, että tärkein keino vaikuttaa käyttäjiin tutkitussa projektissa olivat pääkäyttäjät, jotka toimivat niin viestijöinä kuin kouluttajina. Myös yleisellä viestinnällä, koulutuksella ja järjestelmällä itsessään oli merkittävä rooli loppukäyttäjiin vaikutettaessa.
...
The individual acceptance and use of information technology have been
researched widely, and its role in succeeding in IT implementation project is
recognized. Even though the social, cognitive and emotional aspects that
influence the adoption and also use of IT are examined in some extent, there is
still room for further research, especially how these factors can be influenced
from outside, for example by the organization. This research examines the role of
individuals’ emotions and cognitions in organizational IT implementation by
defining user behavior in these situations, which way the behavior can be
influenced and how successful these ways are. At first, different ways to
influence the user behavior are collected from the literature where there are
selected eight different research that is either cognitive-based, emotion-based or
combining both factors. These found ways are later on mirrored with the findings
from the empirical part of the research. This qualitative research has focused on
one large-scale IT implementation project in a large industry organization. The
research is executed with two types of interviews. The preliminary interviews are
kept individually to a group of people from different positions in the
implementation project to collect background information about the project itself
and also to collect used ways to influence the end-users. The primary interviews
are kept to end-users to find out how different ways to influence have succeeded
by their mind. In the results, the ways that are found from literature and the ways
that were found in the interviews are compared and mirrored to each other, and
by this, there found which ways have been the most important, which ways have
not worked and what needs to be considered when using them. The research
revealed that there was actually rather a large similarity with the literature and
the project that was examined. As the end-users mostly felt that they had control
over the change and that the new system was more of an opportunity than threat
the overall emotional reaction towards the implementation was promotion-
focused. It was found that the most important influence had the key users as
communicators and trainers. Also, general communication, training and the
system itself had a significant role in influencing the end users.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
User acceptance & use of Sisu system in the University of Jyväskylä
Laukka, Michael; Huotari, Samuel (2020)Sisu-järjestelmä korvaa vaiheittain Jyväskylän yliopistossa käytöstä väistyvän Korppi-järjestelmän. Opintotietojärjestelmä on kriittinen työskentely-ympäristö niin opiskelijoille kuin yliopiston työntekijöille, joten ... -
Placing Behavior in Context : Political Interpretations of Individual Behavior in Countering Information Warfare in Finland
Häkkinen, Teemu; Grahn, Hilkka (Academic Conferences International Ltd, 2024)Malign information influence often targets large segments of the population, with the intent to manipulate individual behavior for the benefit of the actors disseminating this harmful information. However, in a liberal ... -
Socio-emotional Experience in Human Technology Interaction Design : A Fashion Framework Proposal
Rousi, Rebekah; Alanen, Hanna-Kaisa (Springer International Publishing, 2021)Technology designers and developers can be understood as social experience (SE) mediators. In user experience (UX), notions of SE have served to identify and define the factors contributing to human-technology interaction ... -
Protection Motivation Theory in Information Security Behavior Research : Reconsidering the Fundamentals
Siponen, Mikko; Rönkkö, Mikko; Fufan, Liu; Haag, Steffi; Laatikainen, Gabriella (Association for Information Systems, 2024)Scholars commonly use protection motivation theory (PMT) by Rogers to examine information systems (IS) security behaviors and behavioral intentions. A recent, influential paper by Boss, Galletta, Lowry, Moody, and Polak ... -
Emotional Information Space in Designing AI Technologies
Silvennoinen, Johanna; Saariluoma, Pertti (AHFE international, 2022)Current and future AI design needs to recognize the intertwined nature of cognition and affect to design more human-like intelligent systems. The majority of current AI design focuses on cognitive information processes and ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.