dc.contributor.advisor | Palonen, Teija | |
dc.contributor.author | Siitonen, Valtteri | |
dc.date.accessioned | 2019-05-20T07:17:56Z | |
dc.date.available | 2019-05-20T07:17:56Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64065 | |
dc.description.abstract | Teknologia ja sen mukanaan tuomat hyödyt ovat muokanneet merkittävästi
organisaatioiden toimintaa ja sitä, kuinka työntekijät hyödyntävät teknologiaa
työnteossaan. Teknologian yleistymisen lisäksi teknologia on
monimutkaistunut ja se muuttuu nopeasti. Näistä teknologian aikaansaamista
työympäristön muutoksista on seurannut myös haitallisia vaikutuksia ja ilmiö,
jota kutsutaan teknostressiksi. Teknostressi on stressin muoto, jolla tarkoitetaan
erityisesti teknologian käytöstä aiheutuvaa stressiä ja sen vaikutukset yksilön
työntekoon ja hyvinvointiin ovat moninaisia. Tämän tutkielman tarkoituksena
oli tutkia teknostressiä ilmiönä ja selvittää, millaisia vaikutuksia työntekijöiden
kokemalla teknostressillä on organisaatioihin ja niiden toimintaan. Tutkielman
tavoitteena oli myös teknostressistä saatavan tutkimustiedon yhteen
kerääminen, sillä teknostressitutkimusta on kritisoitu sirpaleisuudesta ja
tutkimustietoa kokoavan tutkimuksen puutteesta. Tutkielma toteutettiin
kirjallisuuskatsauksena ja sen lopputuloksena saatiin selville teknostressin
aiheuttajia, teknostressin seurauksia eli rasitteita ja organisaation keinoja
teknostressin lieventämiseksi. Tutkielmassa teknostressin aiheuttajien todettiin
liittyvän erityisesti organisaation tapaan hyödyntää teknologiaa, teknologian
käytön yleistymiseen organisaatioissa ja työntekijöiden yksilökohtaisiin
ominaisuuksiin. Tutkielman perusteella voidaan sanoa teknostressin
vaikuttavan erityisesti työntekijöiden työtyytyväisyyteen, työmotivaatioon ja
organisaatioon sitoutumiseen. Lisäksi teknostressin todettiin vaikuttavan
negatiivisesti myös työntekijöiden hyvinvointiin ja fyysiseen terveyteen.
Organisaation teknostressin lieventämiskeinojen todettiin perustuvan erityisesti
organisaation prosessien uudelleenjärjestelyyn ja tätä kautta teknostressin
aiheuttajien poistamiseen. Eniten tutkittuja organisaation teknostressin
lieventämisen keinoja todettiin olevan teknisen tuen järjestäminen,
loppukäyttäjien osallistaminen päätöksentekoon, teknologiaan liittyvän tiedon
jakaminen ja työntekijöiden kouluttaminen teknologian käyttöön. Kaiken
kaikkiaan parempi ymmärrys teknostressistä ilmiönä auttaa organisaatioita
löytämään parhaat keinot teknostressin lieventämiseen ja sen ehkäisyyn. | fi |
dc.description.abstract | Technology and the benefits it brings have significantly shaped the way organizations work and how employees utilize technology in their work. In addition
to the rise of technology, technology has become more complex and is rapidly
changing. These technological changes in the working environment have also
had adverse effects and have caused a phenomenon called technostress. Technostress is a form of stress caused by the use of technology, and its effects on
the individual's work and well-being are manifold. The purpose of this thesis
was to investigate the phenomenon of technostress and to find out what impact
it has on workers and organizations. The aim of the thesis was also to collect
research data from technostress, as technostress research has been criticized for
its fragmentation and lack of literature reviews. The thesis was conducted as a
literature review and as a result, it recognized the causes of technostress, the
consequences of technostress, and means to mitigate technostress. In the thesis
technostress agents were found to be associated with: organizations use of
technology, the increased use of technology in organizations, and the individual
characteristics of employees. Based on the thesis, it can be said that technostress
has an impact on employee satisfaction, motivation and commitment to the organization. In addition, technostress was found to have a negative impact on
employee well-being and physical health. The organization’s technostress mitigation measures were found to be based on reorganizing the organization’s
processes and thereby eliminating the causes of technostress. The most studied
means of mitigating the organization’s technostress were found to be the technical support provided in the organization, the involvement of end-users in
technology-related decision-making, the sharing of technology-related information, and the training of employees for the use of technology. All in all, a better understanding of the technostress phenomenon helps organizations find the
best ways to mitigate and prevent technostress. | en |
dc.format.extent | 33 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | teknostressi | |
dc.subject.other | lieventämiskeino | |
dc.subject.other | stressitekijä | |
dc.title | Teknostressi ja sen lieventämiskeinot organisaatioiden näkökulmasta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201905202681 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Information Systems Science | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 601 | |
dc.subject.yso | lieventäminen | |
dc.subject.yso | stressi | |
dc.subject.yso | työntekijät | |
dc.subject.yso | teknologia | |
dc.subject.yso | organisaatio (ilmiöt) | |