dc.contributor.advisor | Innanen, Hely | |
dc.contributor.author | Vähätalo, Elli | |
dc.date.accessioned | 2019-05-15T09:56:18Z | |
dc.date.available | 2019-05-15T09:56:18Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63975 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia haasteita yläkoulun laaja-alaiset erityisopettajat kokevat työssään, ja millaiset tekijät helpottavat työn haasteita. Tutkimusaihetta lähestyttiin tarkastelemalla laaja-alaisten erityisopettajien subjektiivisia kokemuksia. Tutkimusaiheesta on hyvin vähän aikaisempaa tutkimusta yläkoulun näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Aineisto kerättiin yksilöllisillä teemahaastatteluilla, jotka suoritettiin syksyllä 2018. Tutkimukseen osallistui viisi yläkoulussa työskentelevää laaja-alaista erityisopettajaa. Aineiston analyysissa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Erityisopettajien mukaan työn merkittävimpiä haasteita olivat ajan riittämättömyys ja erityisopettajista oleva resurssipula. Ajan löytäminen kaikille työtehtäville on erittäin haastavaa, varsinkin oppituntien ulkopuolisille työtehtäville. Lisäksi ajanpuutteeseen liittyy opetustuntien ulkopuolisen työmäärä lisääntyminen, erityisesti paperitöiden sekä yhteistyön ja konsultoinnin. Työn haasteita helpottavia selkeimpiä tekijöitä olivat resurssien lisäämisen lisäksi rehtorin ja työparin tuki, työyhteisön yhteisöllisyys, yhteistyön edistäminen ja erityisopettajan ammattitaito. Tämän tutkimuksen tulokset tukivat aikaisempia tutkimuksia erityisopettajien työn haasteista. Tulokset vahvistavat näkemyksiä kehittää laaja-alaisen erityisopettajan työnkuvaa nykypäivän työtehtäviä vastaavaksi sekä tarvetta lisätä erityisopettajien määrää kouluissa oppilaiden tarvitseman tuen toteutumiseksi. | fi |
dc.format.extent | 85 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | osa-aikainen erityisopetus | |
dc.title | Yläkoulun laaja-alaisten erityisopettajien kokemuksia työn haasteista ja niitä helpottavista tekijöistä | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201905152621 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | kolmiportainen tuki | |
dc.subject.yso | haasteet (ongelmat) | |
dc.subject.yso | erityisopettajat | |
dc.subject.yso | erityisopetus | |
dc.subject.yso | työnkuva | |
dc.subject.yso | yläkoulu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |