University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Lapset kirjallisuuden tulkitsijoina : Jukka Laajasalon Multakutri ja suon salaisuus -teoksen tyttökuva kolmasluokkalaisten oppilaiden kertomuksissa

Thumbnail
View/Open
619.9 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Nikanto, Ilona
Date
2019
Discipline
KirjallisuusLiterature
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkielmani tarkoituksena on tutkia kaunokirjallisen kohdeteoksen avulla kolmasluokkalaisten lasten tulkintoja kirjallisuuden esittämästä tyttökuvasta. Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten 9-vuotiaat lapset tulkitsevat kirjallisuuden esittämää tyttöhahmoa suhteessa tyttöyden normiin. Lasten tulkintoja kartoitetaan eläytymismenetelmän (The Method of Empathy-Based Stories) keinoin, jota ei ole aiemmin hyödynnetty kirjallisuustieteellisessä tutkimuksessa. Tutkielmani teoreettinen viitekehys nojaa sosiologiseen ja kirjallisuustieteelliseen tyttötutkimukseen, joiden näkökulmasta lähestyn Jukka Laajarinteen kirjoittamaa Multakutri ja suon salaisuus (2017) -teosta. Tutkielmassa käytetyn kohdeteoksen kautta tarkastelukontekstiksi rajautuvat sekä lastenkirjallisuus että tyttökirjallisuus. Tutkimustuloksia tarkastellaan kahdesta näkökulmasta: miten kirjallisuus vaikuttaa lasten identiteetin rakentumiseen, sekä miten kirjallisuus voi tuottaa uudenlaista, normit kyseenalaistavaa tyttöyttä. Tutkielmani osoittaa, että kolmasluokkalaiset oppilaat tunnistavat kiistattomasti tyttöyden normin. Lasten eläytymismenetelmällä kerätyt tarinat piirtävät yhdenmukaisen kuvan Multakutrin normatiiviseen tyttöyteen kuuluvista ominaisuuksista, jotka liittyvät toiveisiin, pitämisiin sekä ulkonäköön. Vastaavasti oppilaat tulkitsevat yhtä kiistattomasti, että Multakutri poikkeaa tyttöyden normista aktiivisella toiminnallaan ja vallankäytöllään. Oppilaiden yhdenmukaisia tulkintoja voidaan selittää vahvalla kulttuurisen tyttöyden normilla, oppilaiden hallitsevalla lukutavalla sekä tutkimuksen homogeenisellä kohderyhmällä. Kirjallisuuden normatiiviset, jopa stereotyyppiset tyttökuvaukset ovat ongelmallisia, sillä ne voivat tuottaa ahtaita sukupuolirooleja ja näin rajoittaa lukijoiden käsityksiä tytöille mahdollisista olemisen tavoista. Esimerkiksi interventiolukemisella tai vastustavalla lukutavalla voidaan kyseenalaistaa kirjallisuuden esittämiä normittavia tyttökuvauksia. Koulujen kirjallisuuskasvatus on merkittävässä roolissa uusien, kriittisten lukutapojen opettamisessa. ...
Keywords
Jukka Laajarinne kirjallisuuskasvatus eläytymismenetelmä tytöt tyttötutkimus lastenkirjallisuus oppilaat lukijat kirjallisuus tyttökirjat tyttöys
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905152617

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24512]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Homo- ja biseksuaalisen tyttöyden representaatiot Siiri Enorannan Surunhauras, lasinterävä ja Maria Turtschaninoffin Anaché: Myter från akkade -fantasiatyttöromaaneissa 

    Lauttamus, Riikka (2017)
    Tarkastelen maisterintutkielmassani lähiluvun keinoin kahdessa kotimaisessa nuorten fantasiatyttöromaanissa, Siiri Enorannan teoksessa Surunhauras, lasinterävä (2015) sekä Maria Turtschaninoffin teoksessa Anaché: Myter ...
  • "It's just so much easier to kill people than take care of them" : väkivaltaiset tyttöhahmot Leigh Bardugon Grishaverse-YA-fantasiateoksissa 

    Maaranen, Elsa-Maria (2022)
    Tässä maisterintutkielmassa tutkin yhdysvaltalaisen Leigh Bardugon Grishaverse-YA-fantasiakirjasarjaa, johon kuuluu seitsemän teosta. Erityisesti analysoin teossarjan neljää päähenkilötyttöä Alina Starkovia, Zoya Nazyalenskya, ...
  • Kirjallisuuskäsitykset ja kirjallisuuden oppiminen lukion äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjasarjassa Kivijalka 

    Lehtonen, Outi (2001)
  • "Runo herättää ihanan suojaavan tunteen." : sanataidekerhon lapset lastenlyriikan tulkitsijoina 

    Talvitie, Seija (2006)
  • Oppilaat terveystiedon tulkitsijoina : 9-luokkalaisten oppilaiden ajatuksia terveystiedosta oppiaineena 

    Seppänen, Minna (2002)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre