Show simple item record

dc.contributor.advisorPerkkilä, Päivi
dc.contributor.authorNuutinen, Saana
dc.date.accessioned2019-05-15T09:32:56Z
dc.date.available2019-05-15T09:32:56Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63966
dc.description.abstractTämän tutkielman kohteena on viidesluokkalaisten kymmenjärjestelmän osaaminen. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää viidennen luokan oppilaiden (N=89) kymmenjärjestelmän hallintaa Kymppi-kartoitus 2:lla sekä kuvata luokanopettajien (N=4) käsityksiä oppilaidensa kymmenjärjestelmän osaamisesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Tutkimusaineistona oli viidennen luokan oppilaiden (N=89) Kymppi - kartoitus 2:n tulokset, jotka analysoin SPSS -ohjelmalla. Luokanopettajien yksilöhaastattelut (N=4) muodostavat laadullisesti, fenomenografisen tutkimussuuntauksen mukaisesti, analysoitavan aineiston. Viidesluokkalaisten kymmenjärjestelmän osaaminen ei ole tämän tutkimuksen mukaan tutkimusjoukolla toivotulla tasolla. Oppilaiden osaaminen oli hyvin epätasaista ja puutteet kymmenjärjestelmän hallinnassa lisääntyivät tehtävien muuttuessa enemmän ymmärrystä vaativiksi. Tuloksissa näkyy matematiikan oppimisen kumulatiivinen luonne. Luokanopettajien haastatteluissa tuli ilmi mahdollisia selittäviä tekijöitä oppilaiden osaamisen tasolle. Suurimmat erot olivat opettajien opetustyyleissä. Tutkimustulokset eivät ole yleistettäviä kaikkiin suomalaisiin viidenluokkalaisiin, mutta tämä otos kattoi neljä viidettä luokkaa ja heidän osaamistansa matematiikan ja kymmenjärjestelmän osalta.fi
dc.format.extent74
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otheropettajan käsitykset
dc.subject.othermonimenetelmätutkimus
dc.titleViidesluokkalaisten kymmenjärjestelmän hallinta : ”Ei aina tarvii kaikkea ymmärtää”
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201905152613
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysofenomenografia
dc.subject.ysokymmenjärjestelmä
dc.subject.ysomatematiikka
dc.subject.ysomatemaattiset taidot
dc.subject.ysomatemaattinen ajattelu
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record