Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKosonen, Erja
dc.contributor.authorLightfoot, Henry
dc.date.accessioned2019-05-02T05:54:50Z
dc.date.available2019-05-02T05:54:50Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63679
dc.description.abstractTutkin kandidaatintutkielmassani musiikin luovaa tuottamista ja sen esiintymistä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Tutkielmani avulla kartoitan musiikin luovan tuottamisen eri muotoja ja toteutustapoja. Vaikka tällä hetkellä voimassa olevissa vuoden 2014 peruskoulun opetussuunnitelman perusteissa edellytetään musiikin luovan tuottamisen toteuttamista osana musiikin opetusta, on sen rooli vähäinen verrattuna muuhun musiikin tunneilla tapahtuvaan toimintaan. Musiikin opettajien vähemmistö toteuttaa musiikin luovan tuottamisen menetelmiä säännöllisesti opetuksessaan. Myös musiikkikasvatusta opettavien yliopistojen opetussuunnitelmissa on luovan tuottamisen pedagogiikkaan liittyviä kursseja vain vähän. Käsittelen kandidaatintutkielmassani luovuuden, säveltämisen ja improvisaation määritelmiä sekä musiikin luovan tuottamisen haasteita ja tavoitteita. Aiemman tutkimuksen perusteella musiikin luova tuottaminen voi lisätä oppilaiden osallisuutta sekä tarjota heille itseilmaisun kanavia. Siitä huolimatta musiikin opetus tuntuu keskittyvän reproduktiivisten eli jo olemassa olevien musiikillisten tuotosten esittämiseen. Musiikin luova tuottaminen on mainittu vuoden 2014 peruskoulun opetussuunnitelman perusteissa jokaisella vuosiluokalla, joskin eri vuosiluokilla on hyödynnetty lähes identtisiä virkkeitä kuvaamaan luovan tuottamisen roolia musiikin opetuksessa. Mitään täsmällisempiä ohjeita musiikin luovaan tuottamiseen ei anneta. Arviointia käsittelevissä osuuksissa musiikin luovaa tuottamista käsitellään vaihtelevasti ja arviointikriteerit ovat suurpiirteisiä. Musiikin luovaa tuottamista käsittelevää tutkimusta tarvitaan enemmän, jotta sen rooli voisi kasvaa kentälläkin.fi
dc.format.extent27
dc.language.isofi
dc.subject.othermusiikin luova tuottaminen
dc.titleMusiikin luova tuottaminen peruskoulussa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201905022353
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysoluovuus
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysoperuskoulu
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysosäveltäminen
dc.subject.ysoluova toiminta


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot