Understanding nonmanuality – A study on the actions of the head and body in Finnish Sign Language
This dissertation, consisting of four articles and this Overview, reports a study on
nonmanuality, that is, the actions of the face, head and body, in Finnish Sign
Language (FinSL). More specifically, the study focuses on a relatively
understudied area of nonmanuality: the actions of the signer’s head and body.
The study is theoretically rooted in usage-based linguistics, sign language
linguistics, gesture studies and semiotics, and the analysis is made and the
conclusions are drawn on the basis of corpus narratives and dialogues as well as
synchronized Motion Capture and digital video recordings of FinSL. The study
investigates the forms and functions of the actions of the head and body, the
relationship between the actions of these two body parts, and the connection
between a particular type of head movement, a head nod, and the actions of the
signer’s hands in FinSL. The study also presents a theoretical view of the signals
from the signer’s head and body according to Peircean and post-Peircean
semiotics, and discusses the role of nonmanuality in sign languages.
The results of the study show that (i) forms and functions of the actions of
the head and body form prototypes rather than discrete classes, and that these
actions rarely show conventional pairing of one form to one function; (ii) the
head and the torso cannot be seen as one articulator, and the co-occurring
signals from these two body parts come together into combinations that differ
in their degree of complexity both formally and functionally; (iii) systematicity
can be found in the co-occurrence of head nods and manual syntactic units in
FinSL; (iv) head and body movements involve different proportions of iconicity,
indexicality and symbolicity, of which indexicality is generally the most
prominent feature; (v) in signed utterances, nonmanual signals are one part of a
semiotically complex but communicationally holistic whole; (vi) nevertheless,
there are differences in how complementary co-occurring signals are, and in
what the central semiotic features of signals from different parts of the signer’s
body are; and finally, (vii) that these semiotic centralities can be partly traced
back to the physical and anatomical characteristics of different parts of the
signer’s body, and that nonmanual signals demonstrate how signification,
language and cognition are intrinsically connected to how humans navigate in
their physical and social surroundings with their bodies.
Keywords: sign language, nonmanuality, head movement, body movement,
semiotics, iconicity, indexicality, symbolicity
...
Tämä väitöskirja koostuu neljästä artikkelista ja tästä yhteenveto-osasta, ja se esittelee
tutkimuksen ei-manuaalisuudesta eli kasvoilla, päällä ja keholla tuotetuista
elementeistä suomalaisessa viittomakielessä. Tarkalleen ottaen tutkimus keskittyy
verrattaen vähän tutkittuun osaan ei-manuaalisuudesta: viittojien päällään ja
kehollaan tuottamiin signaaleihin. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys yhdistelee
käyttöpohjaista teoriaa, viittomakielilingvistiikkaa, eletutkimusta ja semiotiikkaa,
ja tutkimuksen analyysi ja johtopäätökset on tehty viittomakielisten
korpusmateriaalien sekä liikekaappausaineiston pohjalta. Tutkimuksessa tarkastellaan
päällä ja keholla tuotettujen elementtien muotoja ja funktioita, päällä ja
keholla tuotettujen elementtien välistä suhdetta, sekä päällä tuotettujen signaalien
suhdetta käsien toimintaan suomalaisessa viittomakielessä. Lisäksi tutkimus
esittelee teoreettisen näkemyksen päällä ja keholla tuotettujen signaalien semioottisista
piirteistä sekä ei-manuaalisuuden roolista viittomakielissä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että (i) päällä ja keholla tuotettujen elementtien
muodot ja funktiot muodostavat prototyyppejä pikemminkin kuin
tarkkarajaisia kategorioita, ja että tietty muoto harvoin yhdistyy vain tiettyyn
funktioon konventionaalisesti; (ii) päätä ja ylävartaloa ei voida tarkastella yhtenä
artikulaattorina, vaan samanaikaisesti päällä ja keholla tuotetut signaalit
muodostavat eriasteisesti kompleksisia yhdistelmiä sekä muotojensa että funktioidensa
puolesta; (iii) pään nyökkäysliikkeet sijoittuvat ajallisesti käsillä tuotettuihin
syntaktisiin jaksoihin nähden verrattaen systemaattisesti; (iv) pään ja
kehon liikkeisiin liittyy erilaisissa mittasuhteissa ikonisuutta, indeksisyyttä ja
symbolisuutta, joista indeksisyys on yleisesti ottaen näkyvin semioottinen strategia;
(v) viitotuissa ilmauksissa eri kehon osilla tuotetut signaalit muodostavat
semioottisesti kompleksisia, mutta viestinnällisesti yhtenäisiä kokonaisuuksia;
(vi) huolimatta kyseisestä yhtenäisyydestä eri signaalityyppien välillä on eroja
siinä miten riippuvaisia ne ovat muista signaaleista, minkä lisäksi eroja on löydettävissä
myös eri kehonosien semioottisista painopisteistä; sekä (vii) nämä
semioottiset painopisteet ovat osittain palautettavissa ihmiskehon eri osien fyysisiin
ja anatomisiin piirteisiin, ja ei-manuaaliset signaalit osoittavat miten kaikenlainen
merkkitoiminta, kieli ja kognitio ovat sidoksissa siihen, miten ihmiset
navigoivat fyysissä ja sosiaalisissa ympäristöissään kehoillaan.
Asiasanat: viittomakieli, ei-manuaalisuus, pään liike, kehon liike, semiotiikka,
ikonisuus, indeksisyys, symbolisuus
...




ISBN
978-951-39-7761-0ISSN Search the Publication Forum
2489-9003Contains publications
- Artikkeli I: Puupponen, A., Wainio, T., Burger, B., & Jantunen, T. (2015). Head movements in Finnish Sign Language on the basis of Motion Capture data. Sign Language and Linguistics, 18 (1), 41-89. DOI: 10.1075/sll.18.1.02puu
- Artikkeli II: Puupponen, A., Jantunen, T., & Mesch, J. (2016). The alignment of head nods with syntactic units in Finnish Sign Language and Swedish Sign Language. In J. Barnes, A. Brugos, S. Shattuck-Hufnagel, & N. Veilleux (Eds.), Speech Prosody 2016 : Proceedings of the 8th International Conference on Speech Prosody, Boston University, USA, 31 May - 3 June 2016 (pp. 168-172). Baixas: International Speech Communication Association. DOI: 10.21437/SpeechProsody.2016-35
- Artikkeli III: Puupponen, A. (2018). The Relationship between Movements and Positions of the Head and the Torso in Finnish Sign Language. Sign Language Studies, 18 (2), 175-214. https://muse.jhu.edu/article/685889
- Artikkeli III: Puupponen, A. (2019). Towards understanding nonmanuality : A semiotic treatment of signers’ head movements. Glossa, 4 (1), 39. DOI: 10.5334/gjgl.709
Metadata
Show full item recordCollections
- JYU Dissertations [694]
- Väitöskirjat [3299]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Towards understanding nonmanuality : A semiotic treatment of signers’ head movements
Puupponen, Anna (Ubiquity Press Ltd., 2019)This article discusses a certain type of nonmanual action, signers’ head movements, from a semiotic perspective. It presents a typology of head movements and their iconic, indexical and symbolic features based on Peircean ... -
The more you move, the more action you construct : a motion capture study on head and upper-torso movements in constructed action in Finnish Sign Language narratives
Jantunen, Tommi; De Weerdt, Danny; Burger, Birgitta; Puupponen, Anna (John Benjamins Publishing Company, 2021)This paper investigates, with the help of motion capture data processed on corpus principles, the characteristics of head and upper-torso movements in constructed action and regular narration (i.e., signing without constructed ... -
Variation in the use of constructed action according to discourse type and age in Finnish Sign Language
Puupponen, Anna; Kanto, Laura; Wainio, Tuija; Jantunen, Tommi (Elsevier BV, 2022)This paper presents a study of the use of constructed action (CA) in the stories and conversations of adult Finnish Sign Language (FinSL) signers of different ages. CA is defined here as a type of depiction in which a ... -
How Finnish teachers understand multilingual learners’ language learning
Alisaari, Jenni; Heikkola, Leena Maria (University of Jyväskylä, Centre for Applied Language Studies, 2020)The number of students whose home language is different from the language of instruction is growing everywhere. Learning a new language while simultaneously learning different subjects in that language, is challenging and ...