Show simple item record

dc.contributor.advisorKautto-Knape, Erja
dc.contributor.authorTynkkynen, Jenna
dc.date.accessioned2019-04-18T08:43:52Z
dc.date.available2019-04-18T08:43:52Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63555
dc.description.abstractTämän kasvatustieteen pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tarkastella lukiolaisnuorten kokemuksia lukio-opiskelusta. Tutkimus oli tapaustutkimus pienen lukion situaatiossa. Tutkimuksessa määritettiin millaisia ovat yksilölliset mahdollisuudet, haasteet ja tuen tarpeet, joita pieni lukio oppimisympäristönä tuottaa oppijoilleen, jotka ovat yhteydessä oppilaiden kokemuksiin pienestä lukiosta. Tutkimus toteutettiin pienikokoisessa noin 50 opiskelijan suuruisessasuomalaisessa lukiossa. Tutkimukseen lukiolaisista osallistui suurin osa eli 37 opiskelijaa. Aineiston keruumenetelmänä oli haastattelu ja tutkimuksen rakenne sekä sisällys noudattelee fenomenologiselle otteelle tyypillistä tutkimuksen rakennetta, jossa teoreettinen osuus on sijoitettu tutkimuksen tuloslukuun. Tutkimuksen tulosten mukaan voidaan todeta, että pienen lukion opiskelijat kokevat ajan ja tehtävien määrän kuormittavina tekijöinä, mutta yksilöllisen tuen sekä yhteisöllisyyden tunteen pienen lukion mahdollisuuksina. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tutkimuksen tulokset pienen lukion opiskelijan kokemasta ovat yhdenmukaisia aiempien tutkimusten suhteen. Pienen lukion opiskelijat kokevat opiskelun hyvin samankaltaisesti kuin suurempien lukioidenopiskelijat. Pienten ryhmien mahdollistama yksilöllinen tuki ja oppiympäristön tarjoamat mahdollisuudet kuten ilmaiset koulukyydit ja tietokoneet ovat kuitenkin selkeästi liitettävissä pienen lukion teemaan. Jatkossa voitaisiin tutkia, ehkäiseekö pienten lukioiden yksilöllinen tuki suurempia lukioita enemmän oppimisvaikeuksien tai syrjäytymisvaarassa olevien nuorten koulupudokkuutta.fi
dc.format.extent72
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othertukeminen
dc.subject.otherkuormittavuus
dc.titlePienen lukion opiskelijoiden kokemuksia lukio-opiskelusta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201904182223
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.contributor.oppiaineEducationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysolukio
dc.subject.ysolukiolaiset
dc.subject.ysoopiskelu
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record