Luovuus arvon tuottajana : kaupan esimiesten näkemyksiä luovuuden käyttömahdollisuuksista, merkityksestä ja tukemisesta ketjuliiketoiminnassa
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää päivittäistavarakaupan esimiesten näkemyksiä työntekijän luovuuden käyttömahdollisuuksista, sen merkityksestä kilpailukyvylle, ja miten esimies voi tukea työntekijän luovuutta ketjuliiketoiminnassa. Tutkimus koettiin tärkeäksi toteuttaa, sillä luovuuden todellista luonnetta ei vielä kovin hyvin kaupan ympäristössä tunneta, eikä sen tarvetta tunnisteta. Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus, jossa tutkimuksen analyysi on tehty aineistolähtöisesti aiemman tutkimustiedon ohjaamana. Tutkimukseen haastateltiin kuutta esimiestä, jotka työskentelevät esimiestehtävissä, kahden keskusjohtoisen liiketoiminnan alla.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että päivittäistavarakaupan työntekijän luovuudelle on päivittäinen tarve ja se on luonteelta visuaalista, sosiaalista, inkrementaalista, rakenteellista ja improvisoitua luovuutta. Ketjujohdon tuella prosesseja pyritään toteuttamaan tehokkaasti, mutta tämän tutkimuksen perusteella työntekijän työssä käyttämät luovuuden eri muodot ovat ehtoja asiakastyytyväisyydelle ja asioiden aikaansaamiselle. Luovuus nähtiin kiinteäksi osaksi työntekijän ammattitaitoa ja sillä nähtiin olevan merkittävä rooli asiakastyytyväisyyden kautta yrityksen menestymisessä.
Tässä tutkimuksessa myös ilmeni, että kaupan esimies voi tukea työntekijöiden luovuutta eri tavoin. Esimiehen kypsä persoonallisuus on lähtökohta tasavertaiselle vuorovaikutukselle, joka synnyttää luottamuksellisen ilmapiirin työyhteisöön. Tämän kautta työntekijät haluavat kehittää itseään ja toteuttaa yhdessä asiakkaiden kanssa kaikille osapuolille arvoa tuottavia palvelutilanteita.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Työntekijöiden työn imua vahvistava ja heikentävä johtaminen esimiesten näkökulmasta
Kanerva, Tuija (2019)Tutkielman tavoitteena oli syventää ymmärrystä esimiesten kokemuksista johtamisen ja alaistaitojen merkityksestä työntekijöiden työn imun syntymisessä. Lisäksi pyrittiin kuvaamaan ja ymmärtämään esimiesten kokemuksia siitä, ... -
Myyntityöntekijöiden työmotivaatio ja motivoiva johtaja : myyntityöntekijöiden ja esimiesten näkemyksiä myyntityöntekijöiden työmotivaatioon vaikuttavista tekijöistä ja motivoivasta johtajasta
Lepola, Laura (2017)Tänä päivänä organisaatioihin kohdistuu entistä suurempi paine ylläpitää kilpailukykyään jatkuvien muutosten leimaamassa toimintaympäristössä. Yksi kilpailukyvyn taustalla vaikuttavista merkittävistä tekijöistä on ... -
Ulkoisten kilpailutekijöiden vaikutus case-yrityksen kilpailukykyyn
Hänninen, Sarah (2021)Kandidaatin tutkielmassa on analysoitu kaupan alalla toimivan yrityksen ulkoista kilpailuympäristöä. Tutkielmassa on selvitetty, miten ulkoinen kilpailuympäristö huomioidaan case-yrityksen päätöksenteossa ja miten se ... -
Esimiesten kokemuksia dialogisen vuorovaikutuksen merkityksestä työyhteisölle
Leisimo, Titta (2021)Aikuiskasvatustieteen Pro gradu -tutkielma -
Luovuuden ulottuvuuksien yhteys esimiestyöhön ja esimiesasemaan suomalaisissa ICT-alan organisaatioissa
Hallasaari, Oona (2020)Nykyajan jatkuvasti muuttuvissa ja kompleksisissa ympäristöissä organisaatioiden tulee kehittää ja uudistaa toimintaansa toimiakseen tuottavasti. Aiemman tutkimuksen mukaan johtamisen ja innovaatioiden on todettu olevan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.