University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Väitöskirjat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Väitöskirjat > View Item

Graphic Human Experiments: Frankensteinian Cognitive Logics of Characters in Vertigo Comics and Beyond

Thumbnail
View/Open
13.Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Published in
JYU dissertations
Authors
Varis, Essi
Date
2019

 
This article-based doctoral dissertation explores how fictional characters unfold and function in the cognitive interactions and tensions that take place between texts and readers. The focus is on multimodal characters of graphic narratives. Accordingly, the theoretical framework combines some of the central insights of comics studies with various theoretical views on fictional characters and various premises of cognitive narrative studies. The analyzed series were picked from the corpus of DC Comics’ Vertigo imprint, which publishes experimental, intertextual series for adult readers. One of them, Neil Gaiman and J. H. Williams III’s miniseries The Sandman: Overture (2013–2015), was subjected to cognitive comics analysis, the purpose of which was to investigate how the comic’s alien characters inject a sense of nonhuman otherness in the reading experience. The other target text, Mike Carey and Peter Gross’ metafictional series The Unwritten (2009–2015) compares Frankenstein’s monster to fictional characters: both are artificial creations assembled out of diverse materials, but still have a semblance of life and humanity. This analogy constitutes the backbone of the extensive theoretical fusion and speculation performed throughout the work. The Creature’s journey from assorted fragments into a sentient, rebellious being is likened to the developments between structuralist, cognitive and transmedial character theories, for instance. Additionally, Frankenstein’s handiwork and the wanderings of his collage-like creation steer the attention towards the ways characters and their parts are recycled from text to text and from medium to medium. These transtextual processes are shaped both by the commercial interests of the creative industries and by the communities of readers, whose cognitive engagements ultimately grant the characters a spark of life. Based on the case studies conducted in the four articles, the dissertation suggests a new enactivist theory of fictional figures. Characters are experienced as dynamic and life-like because readers enact them as such in their interactions with texts and other readers, and because these textual, social and cultural environments offer possibilities for such cognitive actions. These interpretational processes are profoundly relational, open-ended and subjective, which imbues characters with monstrous paradoxicality and instability: they are both text and cognition, both mimetic and synthetic, both incomplete and forever open to new meanings. Keywords: comic book characters, fictional characters, comics, graphic narratives, cognitive narrative studies, enactivism, reading experiences, narrative theory, transmedial narratology, Vertigo comics, Frankenstein’s creature ...
 
Tässä artikkeliväitöskirjassa tutkitaan, kuinka fiktiiviset hahmot toimivat ja muotoutuvat lukijoiden ja tekstien välisissä vuorovaikutusprosesseissa. Tutkimus keskittyy erityisesti kuvaa ja sanaa yhdistäviin sarjakuvahahmoihin. Niinpä myös sen teoriakehys yhdistelee sarjakuvatutkimuksen löydöksiä erilaisiin henkilöhahmoteorioihin ja kognitiivisen kertomusteorian työkaluihin. Kohdetekstit valikoituivat amerikkalaisen DC Comics -yhtiön kokeelliseen genresarjakuvaan erikoistuneesta Vertigo-julkaisusarjasta. Laajimman kognitiivisen sarjakuva-analyysin kohteeksi päätyi Neil Gaimanin käsikirjoittama ja J. H. Williams III:n kuvittama minisarja The Sandman: Overture (2013–2015), jonka kummalliset henkilöhahmot johdattelevat ihmislukijan havainnoimaan, missä määrin ei-inhimillisten ja kuvitteellisten olentojen kokemuksia on mahdollista ymmärtää. Mike Careyn ja Peter Grossin luoma metafiktiivinen fantasiasarja The Unwritten (2009–2015) puolestaan vertaa henkilöhahmoa Frankensteinin hirviöön: molemmat ovat keinotekoisia, sekalaisista ainesosista koottuja luomuksia, mutta vaikuttavat silti jossain määrin eläviltä ja inhimillisiltä. Tästä ”hirviöanalogiasta” muodostui koko tutkimuksen teoreettinen ydin, joka ohjasi erilaisten lähestymistapojen uudenlaista yhdistämistä ja niillä spekuloimista. Frankensteinin hirviön kasvua irrallisista ruumiinosista ajattelevaksi, kapinalliseksi olennoksi verrataan esimerkiksi siihen, kuinka kirjallisuudentutkimuksen henkilöhahmoteoreettiset näkemykset ovat kehittyneet strukturalistisista malleista kognitiivisiksi ja edelleen transmediaalisiksi teorioiksi. Lisäksi Frankensteinin kokoamistyö ja hirviön yksinäiset vaellukset ohjaavat huomion siihen, kuinka henkilöhahmoja ja niiden osia kierrätetään tekstistä ja viestimestä toiseen. Näitä tekstien välisiä prosesseja ohjaavat paitsi tekijöiden taustalla vaikuttavat taloudelliset intressit myös erilaiset lukijayhteisöt, sillä ilman lukijoiden kognitiivista työtä hahmot eivät heräisi henkiin lainkaan. Artikkelikohtaisten tapaustutkimusten pohjalta hahmottuu täysin uusi enaktivistinen henkilöhahmoteoria, jonka mukaan hahmot koetaan elävinä ja usein inhimillisinä, koska lukijoiden aktiivinen vuorovaikutus tekstien ja muiden lukijoiden kanssa synnyttää tällaisen dynaamisen kokemuksen. Toisaalta erilaisilla tekstuaalisilla, sosiaalisilla ja kulttuurisilla ympäristöillä on paljon eri keinoja mahdollistaa tällaisten kuvitteellisten henkilöiden muodostuminen. Koska nämä tulkintaprosessit toimivat subjektiivisesti ja tilanteisesti, suhteessa jatkuvasti muuttuviin ajattelun ympäristöihin, henkilöhahmot ovat monin tavoin epävakaita ja paradoksaalisia olioita. Ne koostuvat sekä tekstistä että kognitiivisesta toiminnasta, ne koetaan niin todenkaltaisina kuin keinotekoisina, ja ne ovat sekä ikuisesti keskeneräisiä että merkityksiltään moninaisia. Asiasanat: sarjakuvahahmot, fiktiiviset henkilöt, sarjakuvat, kognitiivinen kirjallisuudentutkimus, kertomuksen teoria, lukukokemukset, transmedia, enaktivismi, Vertigosarjakuvat, Frankensteinin hirviö ...
 
ISBN
978-951-39-7725-2
Contains publications
  • Artikkeli I: Varis, E. (2016). Something Borrowed : Interfigural Characterisation in Anglo-American Fantasy Comics. In M. Peppas, & S. Ebrahim (Eds.), Framescapes : Graphic Narrative Intertexts (pp. 113-122). Inter-Disciplinary Press. https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49695
  • Artikkeli II: Varis, E. (2019). The Monster Analogy : Why Fictional Characters are Frankenstein's Monsters. SubStance, 48 (1), 63-86. https://muse.jhu.edu/article/719605
  • Artikkeli III: Varis, Essi (2020). Alien Overtures : Speculating about Nonhuman Experiences with Comic Book Characters. In Karkulehto, Sanna; Koistinen, Aino-Kaisa; Varis, Essi (Eds.) Reconfiguring Human, Nonhuman and Posthuman in Literature and Culture. New York: Routledge, 79-107. DOI: 10.4324/9780429243042-5
  • Artikkeli IV: Varis, E. (2016). Hyllyiltä ruutuihin ja ruuduista sydämiin : sarjakuvahahmot muuttuvina elämystuotteina. In S. Karkulehto, T. Lähdesmäki, & J. Venäläinen (Eds.), Elämykset kulttuurina ja kulttuuri elämyksinä : kulttuurintutkimuksen näkökulmia elämystalouteen (pp. 275-312). Jyväskylä, Finland: Jyväskylän yliopisto. URN:ISBN:978-951-39-7116-8
URI

http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7725-2

Metadata
Show full item record
Collections
  • JYU Dissertations [127]
  • Väitöskirjat [3038]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • User experience and the security of graphical passwords 

    Turunen, Samu (2015)
    Graafiset salasanat ovat lupaava vaihtoehto alfanumeeriselle autentikaatiolle. Älypuhelinten ja muiden korkea resoluutioisten kosketusnäytöllisten laitteiden määrä on kasvussa ja alfanumeeriset salasanat ovat kehitetty ...
  • Alien Overtures : Speculating about Nonhuman Experiences with Comic Book Characters 

    Varis, Essi (Routledge, 2020)
    The fourth chapter, “Alien Overtures: Speculating about Nonhuman Experiences with Comic Book Characters”, continues the experiential line of inquiry introduced in the previous chapter but recombines it with the multimodal ...
  • User Experience as a Challenge for Cognitive Psychology and Ergonomics 

    Marchitto, Mauro; Cañas, José J. (University of Jyväskylä, Agora Center, 2011)
    Research on human–technology interaction has been concerned with assessing the experience of interacting with technology that is already in the process of being designed. However, the challenge nowadays is to help industry ...
  • Prospects for beyond the Standard Model physics searches at the Deep Underground Neutrino Experiment 

    DUNE Collaboration (Springer, 2021)
    The Deep Underground Neutrino Experiment (DUNE) will be a powerful tool for a variety of physics topics. The high-intensity proton beams provide a large neutrino flux, sampled by a near detector system consisting of a ...
  • Determination of the θ23 octant in long baseline neutrino experiments within and beyond the standard model 

    Das, C. R.; Pulido, João; Maalampi, Jukka; Vihonen, Sampsa (American Physical Society, 2018)
    The recent data indicate that the neutrino mixing angle θ 23 deviates from the maximal-mixing value of 45°, showing two nearly degenerate solutions, one in the lower octant (LO) ( θ 23 < 4 5 ° ) and one in the ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre