Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorCollin, Kaija
dc.contributor.authorPaulamäki, Katariina
dc.date.accessioned2019-04-02T11:47:51Z
dc.date.available2019-04-02T11:47:51Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63345
dc.description.abstractTutkimuksessa selvitettiin monikansallisten organisaatioiden työntekijöiden kokemuksia ammatillisesta toimijuudestaan, jotta organisaatiot voivat vastata kansainvälisten markkinoiden kovaan kilpailuun asiakkaista sekä työntekijöistä. Laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla 10 työntekijää kuudesta organisaatiosta. Lisäksi aineistossa käytettiin 12 valmiiksi litteroitua haastattelua Collinin ym. (2017) JELMO -hankkeesta. Nauhoitettu ja litteroitu aineisto teemoiteltiin teoria- ja aineistolähtöisesti. Tulosten mukaan päätoimistoissa ammatillista toimijuutta rajoittivat vähäinen yhteistyö sekä vuorovaikutus ja tietyt johtamistavat. Etätoimistoissa toimijuutta rajoittivat näiden lisäksi sosiopoliittisen tuen ja arvostuksen puute, roolien epäselvyys, vähäiset mahdollisuudet vaikuttaa muutoksiin ja urakehityksen haasteet. Suurimmat erot pää- ja etätoimistojen toimijuuden kokemuksissa liittyivät vaikuttamisen mahdollisuuksiin ja sosiaalisen verkoston luomiseen. Aineistolähtöisen analyysin perusteella monikansallisten organisaatioiden työntekijöiden ammatillista toimijuutta rajoittivat liikkumattomuus ja monikielisyys. Tutkimuksen tuloksista voi päätellä, että ammatillista toimijuutta tulee monikansallisissa organisaatioissa tukea monitahoisesti. Erityisesti viestintään, viestintäteknologiaan ja tiedon avoimuuteen tulee kiinnittää huomiota strategisessa suunnittelussa. Johtajuudella ja sen jakautumisella organisaatioon on suuri merkitys ammatillisen toimijuuden kokemukseen.fi
dc.format.extent106
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherammatillinen toimijuus
dc.subject.othermonikansallinen organisaatio
dc.titleTyöntekijöiden ammatillinen toimijuus monikansallisissa organisaatioissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201904022036
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineAikuiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineAdult Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysotoimijuus
dc.subject.ysovoimaantuminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot