dc.contributor.advisor | Välisaari, Jouni | |
dc.contributor.author | Kohvakka, Lasse | |
dc.date.accessioned | 2019-03-18T10:50:42Z | |
dc.date.available | 2019-03-18T10:50:42Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63179 | |
dc.description.abstract | Tässä Pro gradu -tutkielmassa kehitettiin pedagogista tukimateriaalia Jyväskylän yliopiston kemian laitoksen jatko-opiskelijoille heidän opetustyönsä tueksi. Pro gradu -tutkielman kokeellisessa osassa käytettiin menetelmänä kehittämistutkimusta.
Tutkielman kirjallisessa osassa käsitellään kemian oppimista ja kokeellista opetusta. Lisäksi käsitellään tohtorikoulutusta kemian laitoksella sekä tohtorikoulutettavien opetustyötä. Jatko-opiskelijoiden opetustyön voidaan katsoa olevan merkittävä osa kemian laitoksen opetusta. Kirjallisessa osassa esitellään myös erilaisia oppimiskäsityksiä sekä opetusmalleja. Lopuksi tutustutaan tutkimuksiin, joissa on kehitetty jatko-opiskelijoiden opetusta ja kehittämistutkimuksen teoriaan.
Tutkielman kokeellinen osa suoritettiin kehittämistutkimuksena, joka jakautui kolmeen osaan. Ensimmäisessä vaiheessa suoritettiin alkukartoitus tutkimusaiheeseen liittyen käyttämällä menetelminä haastattelu- ja kyselytutkimusta. Tutkimuksen toisessa vaiheessa haastatteluista ja kyselystä saatuja tuloksia analysoitiin, ja niiden pohjalta kehitettiin teorioita suunniteltavaa tukimateriaalia varten. Tutkimuksen kolmantena ja viimeisenä vaiheena suunniteltiin ja toteutettiin pedagoginen tukimateriaali. Materiaali on suunnattu kemian laitoksen jatko-opiskelijoille heidän opetustyönsä tueksi ja sen tarkoituksena on antaa pedagogisia neuvoja sekä teorioita opetukseen ja sen kehittämiseen.
Suunniteltuun pedagogiseen tukimateriaaliin sisällytettiin tietoa esimerkiksi kemiallisen tiedon kolmitasosta, opetuksen suunnittelusta sekä erilaisista lähestymistavoista opetukseen. Lisäksi materiaalissa esitellään esimerkkejä erilaisiin ryhmänhallintatilanteisiin ja myös ohjaavia neuvoja niiden ratkaisemiseen. | fi |
dc.format.extent | 112 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | kemian oppiminen | |
dc.title | Pedagogisen tuen kehittäminen kemian jatko-opiskelijoiden opetustyön tueksi | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201903181885 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kemian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Chemistry | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Kemian opettajankoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher education programme in Chemistry | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 4034 | |
dc.subject.yso | kemia | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | oppimiskäsitykset | |
dc.subject.yso | tohtorikoulutus | |
dc.subject.yso | kehittämistutkimus | |
dc.subject.yso | korkeakoulupedagogiikka | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |