University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Teknologiakasvatus osana käsityön oppiainetta alkuopetuksessa

Thumbnail
View/Open
579.3Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Harju, Jussi
Date
2019
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkimuksen tutkimustehtävänä oli kartoittaa, millaista on teknologiakasvatus osana alkuopetuksen käsityö-oppiainetta. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisin tavoin alkuopetuksen käsityö kasvattaa oppilaan teknologista yleissivistystä ja miten teknologiakasvatus ilmenee kokonaisessa käsityöprosessissa. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisella tutkimusotteella ja fenomenologis-hermeneuttisella lähestymistavalla. Aineistonkeruun menetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Harkinnanvaraisella otannalla valittuina informantteina toimi kahdeksan luokan- ja aineenopettajaa. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksessa selvisi, että teknologiakasvatus toteutui käsityö-oppiaineessa monin menetelmin ja osittain opettajan tiedostamatta. Käsityön nähtiin kasvattavan oppilaita teknologiseen yleissivistykseen käytännöllisten tietotaitojen, teknologian ymmärtämisen, soveltamisen ja hyödyntämisen kautta sekä luovan työskentelyn ja ongelmanratkaisun kautta. Teknologiakasvatuksen nähtiin ilmenevän kokonaisessa käsityöprosessissa prosessinomaisuuden, monimateriaalisuuden, tuotannollisuuden, aihepiirisisältöjen, kasvamisen taitojen ja yhteistoiminnallisuuden menetelmin. Tutkimustulosten perusteella voitiin päätellä, että teknologiakasvatuksen toteuttaminen alkuopetuksessa käsityön sisällä edellyttää opettajalta ymmärrystä teknologiakasvatuksen olemuksesta sekä kykyä soveltaa tätä tietoa ikäsoveltuvasti käytäntöön. Teknologiset sisällöt toteutuivat käsityössä melko kattavasti, mutta osin sattumanvaraisesti, ilman selkeää kokonaiskuvaa teknologiakasvatuksesta. Tarvitaan siis lisää tutkimustietoa siitä, miten opettajien teknologiatietoisuutta voitaisiin lisätä. ...
Keywords
teknologiakasvatus käsityökasvatus alkuopetus teknologia käsityö (toiminta)
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201903181877

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23396]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Teknistä työtä opettavien naisten kokemuksia ja käsityksiä käsityön sukupuolittuneisuudesta ja stereotypioista 

    Ikonen, Tuomas; Kukila, Jarkko (2015)
    TIIVISTELMÄ Ikonen, Tuomas & Kukila, Jarkko. 2015. Teknistä työtä opettavien naisten kokemuksia ja käsityksiä käsityön sukupuolittuneisuudesta ja stereotypioista. Kasvatustieteen pro-gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. ...
  • In the spirit of Uno Cygnaeus : pedagogical questions of today and tomorrow 

    200th anniversary of the birthday of Uno Cygnaeus Symposium; Rasinen, Aki; Rissanen, Timo; Vilkuna, Kustaa H. J.; Dugger Jr., William E.; de Vries, Marc J.; Kananoja, Tapani; Miyakawa, Hidetoshi; Miyauchi, Haruna; Seitamaa-Hakkarainen, Pirita; Soobik, Mart; Lindfors, Eila; Virtanen, Sonja; Ikonen, Pasi; Reincke, Hans-Joachim; Pirhonen, Antti; Lappalainen, Eeva-Maija; Ito, Takao; Ginestié, Jacques; Kiviniemi, Ulla; Vuorinen, Pirjo; Upchurch, Keith; Ritz, John; Kaasinen, Jani; Olli, Tuomas; Metsärinne, Mika; Kullas, Sampsa; Kallio, Manne; Pirttimaa, Matti (University of Jyväskylä, Department of Teacher Education, 2010)
  • Teknologiakasvatukseen painottuneen käsityön opetuksen vaikutus tyttöjen käsitykseen teknologiasta 

    Pellinen, Tatu (2008)
  • Teknisen käsityön oppimisympäristö ja koulutusilmapiiri : tutkimus teknisen käsityön oppimisympäristöstä ja koulutusilmastosta ala-asteella 

    Huhtamäki, Petri (1999)
  • Development of teacher education students’ pedagogical content knowledge (PCK) through reflection and a learning-by-doing approach in craft and technology education 

    Niiranen, Sonja; Ikonen, Pasi; Rissanen, Timo; Rasinen, Aki (The Design and Technology Association, 2020)
    The approaches of learning by doing and making have always been inherent components of Finnish craft and technology education. Craft is a practical subject that involves many hands-on activities during which students ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre