Teknologiakasvatus osana käsityön oppiainetta alkuopetuksessa
Tämän tutkimuksen tutkimustehtävänä oli kartoittaa, millaista on teknologiakasvatus osana alkuopetuksen käsityö-oppiainetta. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisin tavoin alkuopetuksen käsityö kasvattaa oppilaan teknologista yleissivistystä ja miten teknologiakasvatus ilmenee kokonaisessa käsityöprosessissa.
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisella tutkimusotteella ja fenomenologis-hermeneuttisella lähestymistavalla. Aineistonkeruun menetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Harkinnanvaraisella otannalla valittuina informantteina toimi kahdeksan luokan- ja aineenopettajaa. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksessa selvisi, että teknologiakasvatus toteutui käsityö-oppiaineessa monin menetelmin ja osittain opettajan tiedostamatta. Käsityön nähtiin kasvattavan oppilaita teknologiseen yleissivistykseen käytännöllisten tietotaitojen, teknologian ymmärtämisen, soveltamisen ja hyödyntämisen kautta sekä luovan työskentelyn ja ongelmanratkaisun kautta. Teknologiakasvatuksen nähtiin ilmenevän kokonaisessa käsityöprosessissa prosessinomaisuuden, monimateriaalisuuden, tuotannollisuuden, aihepiirisisältöjen, kasvamisen taitojen ja yhteistoiminnallisuuden menetelmin.
Tutkimustulosten perusteella voitiin päätellä, että teknologiakasvatuksen toteuttaminen alkuopetuksessa käsityön sisällä edellyttää opettajalta ymmärrystä teknologiakasvatuksen olemuksesta sekä kykyä soveltaa tätä tietoa ikäsoveltuvasti käytäntöön. Teknologiset sisällöt toteutuivat käsityössä melko kattavasti, mutta osin sattumanvaraisesti, ilman selkeää kokonaiskuvaa teknologiakasvatuksesta. Tarvitaan siis lisää tutkimustietoa siitä, miten opettajien teknologiatietoisuutta voitaisiin lisätä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Teknistä työtä opettavien naisten kokemuksia ja käsityksiä käsityön sukupuolittuneisuudesta ja stereotypioista
Ikonen, Tuomas; Kukila, Jarkko (2015)TIIVISTELMÄ Ikonen, Tuomas & Kukila, Jarkko. 2015. Teknistä työtä opettavien naisten kokemuksia ja käsityksiä käsityön sukupuolittuneisuudesta ja stereotypioista. Kasvatustieteen pro-gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. ... -
In the spirit of Uno Cygnaeus : pedagogical questions of today and tomorrow
Rasinen, Aki; Rissanen, Timo; Vilkuna, Kustaa H. J.; Dugger Jr., William E.; de Vries, Marc J.; Kananoja, Tapani; Miyakawa, Hidetoshi; Miyauchi, Haruna; Seitamaa-Hakkarainen, Pirita; Soobik, Mart; Lindfors, Eila; Virtanen, Sonja; Ikonen, Pasi; Reincke, Hans-Joachim; Pirhonen, Antti; Lappalainen, Eeva-Maija; Ito, Takao; Ginestié, Jacques; Kiviniemi, Ulla; Vuorinen, Pirjo; Upchurch, Keith; Ritz, John; Kaasinen, Jani; Olli, Tuomas; Metsärinne, Mika; Kullas, Sampsa; Kallio, Manne; Pirttimaa, Matti (University of Jyväskylä, Department of Teacher Education, 2010) -
Development of teacher education students’ pedagogical content knowledge (PCK) through reflection and a learning-by-doing approach in craft and technology education
Niiranen, Sonja; Ikonen, Pasi; Rissanen, Timo; Rasinen, Aki (The Design and Technology Association, 2020)The approaches of learning by doing and making have always been inherent components of Finnish craft and technology education. Craft is a practical subject that involves many hands-on activities during which students ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.