Show simple item record

dc.contributor.advisorValleala, Ulla Maija
dc.contributor.authorHarju, Jussi
dc.date.accessioned2019-03-18T09:24:04Z
dc.date.available2019-03-18T09:24:04Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63165
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tutkimustehtävänä oli kartoittaa, millaista on teknologiakasvatus osana alkuopetuksen käsityö-oppiainetta. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisin tavoin alkuopetuksen käsityö kasvattaa oppilaan teknologista yleissivistystä ja miten teknologiakasvatus ilmenee kokonaisessa käsityöprosessissa. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisella tutkimusotteella ja fenomenologis-hermeneuttisella lähestymistavalla. Aineistonkeruun menetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Harkinnanvaraisella otannalla valittuina informantteina toimi kahdeksan luokan- ja aineenopettajaa. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksessa selvisi, että teknologiakasvatus toteutui käsityö-oppiaineessa monin menetelmin ja osittain opettajan tiedostamatta. Käsityön nähtiin kasvattavan oppilaita teknologiseen yleissivistykseen käytännöllisten tietotaitojen, teknologian ymmärtämisen, soveltamisen ja hyödyntämisen kautta sekä luovan työskentelyn ja ongelmanratkaisun kautta. Teknologiakasvatuksen nähtiin ilmenevän kokonaisessa käsityöprosessissa prosessinomaisuuden, monimateriaalisuuden, tuotannollisuuden, aihepiirisisältöjen, kasvamisen taitojen ja yhteistoiminnallisuuden menetelmin. Tutkimustulosten perusteella voitiin päätellä, että teknologiakasvatuksen toteuttaminen alkuopetuksessa käsityön sisällä edellyttää opettajalta ymmärrystä teknologiakasvatuksen olemuksesta sekä kykyä soveltaa tätä tietoa ikäsoveltuvasti käytäntöön. Teknologiset sisällöt toteutuivat käsityössä melko kattavasti, mutta osin sattumanvaraisesti, ilman selkeää kokonaiskuvaa teknologiakasvatuksesta. Tarvitaan siis lisää tutkimustietoa siitä, miten opettajien teknologiatietoisuutta voitaisiin lisätä.fi
dc.format.extent75
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.titleTeknologiakasvatus osana käsityön oppiainetta alkuopetuksessa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201903181877
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoteknologiakasvatus
dc.subject.ysokäsityökasvatus
dc.subject.ysoalkuopetus
dc.subject.ysoteknologia
dc.subject.ysokäsityö (toiminta)
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright