Inhimillisen ja ei-inhimillisen suhde luokanopettajakoulutusten opetussuunnitelmissa
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella inhimillisen ja ei-inhimillisen suhteen rakentumista luokanopettajakoulutusten opetussuunnitelmissa posthumanistisesta näkökulmasta. Tarkoituksenani on pohtia, tulisiko luokanopettajakoulutusta tarkastella nykyistä enemmän myös posthumanismin näkökulmasta. Tutkimuksen tekemistä motivoi se, että inhimillisen ja ei-inhimillisen suhdetta koskevat kysymykset ovat erityisen ajankohtaisia ympäristökriisien ja ilmastonmuutoksen aikakaudella. Tutkimuksessa olen tarkastellut luokanopettajakoulutusta ja sen lähtöoletuksia kyseenalaistavalla otteella. Tutkimusaineistona olen käyttänyt luokanopettajakoulutusten opetussuunnitelmia, jotka olen kerännyt opettajankoulutuslaitosten verkkosivuilta loppuvuodesta 2017 ja alkuvuodesta 2018. Aineiston olen analysoinut laadullisen sisällönanalyysin keinoin sekä toimijaverkkoteorian verkostomaista todellisuuskäsitystä ja puhdistamisen ja kääntämisen käsitteitä hyödyntäen. Puhdistamisella tarkoitetaan toimijaverkkoteoriassa pääasiassa inhimillisen erottamista ei-inhimillisestä ja kääntämisellä inhimillisten ja ei-inhimillisten välisten verkostojen syntymistä. Tutkimuksessa havaitsin, että inhimillisen ja ei-inhimillisen suhde rakentuu opetussuunnitelmissa joko ei-inhimillisen merkityksen häivyttämisen tai sen tunnustamisen kautta. Ei-inhimillisiin luonnonresursseihin ja teknologiaan kohdistuu odotuksia suhteessa inhimilliseen oppimiseen ja kehitykseen. Siksi ei-inhimillisten merkitys ja erilaiset vaikutukset luokanopettajakoulutuksessa olisi otettava huomioon pitämättä niiden olemassaoloa itsestäänselvyytenä. Koulutuksessa olisi mahdollista ottaa vastuuta inhimillisen ja ei-inhimillisen suhdetta koskevasta ajattelusta ja nykyisten inhimillistä ja ei-inhimillistä koskevien lähtöoletusten kyseenalaistamisesta. Luokanopettajaksi opiskeluun kuuluva posthumanistinen ajattelu on perusteltavissa välttämättömyydellä muuttaa elämäntapaamme nykyistä kestävämpään suuntaan.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29543]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Inhimillisen ja ei-inhimillisen suhde luokanopettajakoulutuksen opetussuunnitelmissa
Toikkanen, Auli Kristiina; Nikkola, Tiina Susanna (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2019)Tässä artikkelissa tarkastellaan inhimillisen ja ei-inhimillisen suhteen rakentumista luokanopettajakoulutusten opetussuunnitelmissa posthumanistisesta näkökulmasta. Inhimillisen ja ei-inhimillisen suhdetta koskevat ... -
"Ei ihme, että maailma paloi". : inhimillisen ja ei-inhimillisen suhde Hayao Miyazakin animaatioelokuvassa Tuulen laakson Nausicaä
Laitila, Sanni (2023)Käsittelen tutkielmassani inhimillisen ja ei-inhimillisen suhdetta japanilaisen Hayao Miyazakin animaatioelokuvassa Tuulen laakson Nausicaä (1984). Tavoitteenani on avata inhimillisen ja ei-inhimillisen suhteeseen kätkeytyviä ... -
Hyönteisen kotelo kämmenellä : metamorfoosi inhimillisen ja ei-inhimillisen rajoilla Selja Ahavan romaanissa Nainen joka rakasti hyönteisiä
Bister, Sofia (2022)Tutkielma tarkastelee metamorfoosia inhimillisen ja ei-inhimillisen rajoilla Selja Ahavan romaanissa Nainen joka rakasti hyönteisiä (2020). Tutkimuskysymykset ovat (1) mitä merkityksiä metamorfoosi saa romaanissa, (2) miten ... -
Empatia inhimillisen ja ei-inhimillisen suhteissa Eeva Kilven eläin- ja luontorunoissa
Räsänen, Seela (2018)Tutkielmani käsittelee ei-inhimillisen ja inhimillisen välisiä empatiakuvauksia rajatusta joukosta runoilija Eeva Kilven luonto- ja eläinrunoja. Valittu tutkimuskysymys käsittelee empatian eri muotoja, empatian kohdistumista ... -
Kytkeytynyt nisäkäs : ihmisen suhteellistuminen Iida Rauman romaanissa Seksistä ja matematiikasta
Kilpeläinen, Hannamari (2019)Maisterintutkielmassa tarkastellaan Iida Rauman romaania Seksistä ja matematiikasta (2015) ja tutkitaan tapoja, joilla romaani suhteellistaa käsitystä ihmisestä ja ihmisen lajista. Lisäksi tarkastellaan sitä, mitä ...