3. luokan oppilaiden ruokailutottumuksia ja käsityksiä kouluruokailusta
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia ruokailutottumuksia ja käsityksiä kouluruokailusta on 3. luokan oppilailla. Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville millaiset ruokailutottumukset oppilaille on kehittynyt, syövätkö oppilaat malliannoksen mukaisen aterian, ja mitä rutiineja ja tapoja oppilaat liittävät osaksi ruokailutilanteita.
Tutkimus tehtiin laadullisen aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksessa kerättiin aineistoa kyselylomakkeella ja haastattelemalla oppilaita sekä kuvaamalla oppilaiden tarjottimia osana kouluruokailua.
Aineistosta nousi esiin, että oppilaiden ruokailutottumuksiin vaikuttavat viisi pääteemaa: ruuan maku, syödyn ruuan määrä, ruokien maistaminen, kotoa tutut ruuat ja terveelliseksi koetut vaihtoehdot. Tutkimuksessa selvisi, että oppilaat eivät syö malliannoksen mukaisesti, vaan heidän annoksensa ovat pääasiassa niukempia ja niistä puuttuu joitakin ruoka-aineita kokonaan. Oppilaat liittävät ennen ruokailua, ruokailun aikana ja ruokailun jälkeen tapahtuviin tilanteisiin erilaisia tapoja ja rutiineja, jotka vaihtelevat osittain koulun ja kodin vä-lillä. Tutkimuksesta voi päätellä, että oppilaiden kotoa saama malli on merkittävin tekijä, joka vaikuttaa oppilaiden ruokailutottumusten kehittymiseen. Koulun tulisi kehittää antamaansa terveys- ja ruokakasvatusta, jotta olisi mahdollista päästä parempiin tuloksiin oppilaiden tulevaisuutta ajatellen.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28138]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Yhteinen perheateria – enemmän kuin vain molekyylejä ja ravintoarvoja : laadullinen tutkimus perheen yhteisestä perheateriasta yläkouluikäisen nuoren vanhempien kertomana
Jääskeläinen, Jaana (2018)Tämän Pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisena yläkouluikäisen nuoren vanhemmat kokevat perheen yhteisen arkiaterian, ja millaisia merkityksiä he liittävät yhteiseen arkiruokailuun. Tutkimus toteutettiin ... -
"Ei voi aivan pelkästään luokkakuvan ja tikkataulun perusteella antaa numeroita" : kuudennen luokan oppilaiden ja heidän liikunnanopettajiensa käsityksiä ja kokemuksia liikunnan oppilasarvioinnista
Jaatinen, Kaisa; Huuha, Jenni (2014)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan opettajien ja oppilaiden käsityksiä ja kokemuksia liikunnan oppi-lasarvioinnista. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää kuudennen luokan oppilaiden ja heidän opettajiensa käsityksiä ... -
Luokanopettajien ja kuudennen luokan oppilaiden käsityksiä englannin suullisesta kielitaidosta
Liukkonen, Niina (2019)Perusopetuksessa alakoulun puolella englantia saattaa opettaa luokanopettaja, jolla ei ole aineenopettajan pätevyyttä englannin kielessä. Onkin tärkeää kartoittaa luokanopettajien käsityksiä yhdestä kielitaidon osa-alueesta, ... -
7-8-vuotiaiden oppilaiden käsityksiä terveellisestä ruokavaliosta ja hyvästä kouluruokailusta
Isomäki, Terhi (2012) -
Kouluruokailua koskevan uutisoinnin temaattinen analyysi
Kähkönen, Hilla (2023)Suomessa kouluruokailu on järjestetty kansainvälisesti vertailtua ainutlaatuisella tavalla. Kouluruoka on ollut kaikille lapsille maksutonta jo 75 vuoden ajan. Kaikille tarjottavalla päivittäisellä aterialla on voitu näin ...