Show simple item record

dc.contributor.advisorHirvonen, Riikka
dc.contributor.authorMustonen, Leena
dc.date.accessioned2019-03-05T06:23:35Z
dc.date.available2019-03-05T06:23:35Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63017
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tarkasteltiin, minkälaisia yhteyksiä äidin taholta saadun autonomian tuen, äidin koulunkäyntiin liittyvien huolten sekä nuoren koulumenestyksen välillä on siirtymässä alakoulusta yläkouluun. Tavoitteena oli selvittää, missä määrin äidin huolet selittävät nuoren koulumenestystä suoraan sekä autonomian tukemisen kautta. Vastavuoroisesti pyrittiin selittämään, missä määrin nuoren koulumenestys selittää äidin myöhempää autonomian tukemista joko suoraan tai äidin huolten kautta. Tutkimus on osa syksyllä 2013 käynnistynyttä TIKAPUU- Alakoulusta yläkouluun –tutkimushanketta. Tutkimuksen otos rajattiin äiteihin, jotka olivat vastanneet kyselyyn nuoren ollessa 6. ja 7. luokalla (N=585). Äidit arvioivat autonomian tukemista kotitehtävätilanteissa sekä koulunkäyntiin liittyviä huolia 6. luokan syksyllä ja 7. luokan syksyllä. Nuoren koulumenestystä arvioitiin kaikkien arvosanojen keskiarvolla. Äidin koulunkäyntiin liittyvät huolet ennustivat nuoren koulumenestystä sekä suoraan että äidin autonomian tuen kautta. Mitä enemmän huolia äidillä oli koulunkäyntiin liittyen 6. luokalla, sitä vähemmän hän tarjosi autonomian tukea kotitehtävätilanteissa 7. luokalla. Vähäinen autonomian tuki taas ennusti heikompaa koulumenestystä. Nuoren aiemman koulumenestyksen todettiin ennustavan äidin taholta saatua autonomian tukea koulunkäyntiä koskevien huolten kautta. Mitä heikommin nuori pärjäsi koulussa 6. luokalla, sitä enemmän äidillä oli huolia 7. luokan syksyllä, mikä johti vähäiseen autonomian tukemiseen. Tutkimus osoittaa, että vanhemman huolilla ja kotitehtäväkäytänteillä on merkitystä myös yläkoulussa, jossa korostetaan nuoren itsenäisempää otetta koulutyöhön. Tulokset haastavat vanhempia kiinnittämään huomiota tunteisiinsa ja toimiinsa sekä pohtimaan, miten he voivat edistää onnistunutta siirtymää yläkouluun.fi
dc.format.extent37
dc.language.isofi
dc.subject.otherkoulusiirtymä
dc.subject.otherautonomian tukeminen
dc.subject.otherkoulumenestys
dc.subject.otherhuoli
dc.titleÄidin huolet siirtymässä alakoulusta yläkouluun : yhteydet nuoren autonomian tukemiseen ja koulumenestykseen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201903051729
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi202
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysoäidit
dc.subject.ysoopintomenestys
dc.subject.ysokoulunkäynti
dc.subject.ysoautonomia
dc.subject.ysotukeminen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record