dc.contributor.advisor | Hirvonen, Riikka | |
dc.contributor.author | Mustonen, Leena | |
dc.date.accessioned | 2019-03-05T06:23:35Z | |
dc.date.available | 2019-03-05T06:23:35Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63017 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, minkälaisia yhteyksiä äidin taholta saadun autonomian tuen,
äidin koulunkäyntiin liittyvien huolten sekä nuoren koulumenestyksen välillä on siirtymässä
alakoulusta yläkouluun. Tavoitteena oli selvittää, missä määrin äidin huolet selittävät nuoren
koulumenestystä suoraan sekä autonomian tukemisen kautta. Vastavuoroisesti pyrittiin
selittämään, missä määrin nuoren koulumenestys selittää äidin myöhempää autonomian
tukemista joko suoraan tai äidin huolten kautta. Tutkimus on osa syksyllä 2013 käynnistynyttä
TIKAPUU- Alakoulusta yläkouluun –tutkimushanketta. Tutkimuksen otos rajattiin äiteihin, jotka
olivat vastanneet kyselyyn nuoren ollessa 6. ja 7. luokalla (N=585). Äidit arvioivat autonomian
tukemista kotitehtävätilanteissa sekä koulunkäyntiin liittyviä huolia 6. luokan syksyllä ja 7.
luokan syksyllä. Nuoren koulumenestystä arvioitiin kaikkien arvosanojen keskiarvolla. Äidin
koulunkäyntiin liittyvät huolet ennustivat nuoren koulumenestystä sekä suoraan että äidin
autonomian tuen kautta. Mitä enemmän huolia äidillä oli koulunkäyntiin liittyen 6. luokalla, sitä
vähemmän hän tarjosi autonomian tukea kotitehtävätilanteissa 7. luokalla. Vähäinen autonomian
tuki taas ennusti heikompaa koulumenestystä. Nuoren aiemman koulumenestyksen todettiin
ennustavan äidin taholta saatua autonomian tukea koulunkäyntiä koskevien huolten kautta. Mitä
heikommin nuori pärjäsi koulussa 6. luokalla, sitä enemmän äidillä oli huolia 7. luokan syksyllä,
mikä johti vähäiseen autonomian tukemiseen. Tutkimus osoittaa, että vanhemman huolilla ja
kotitehtäväkäytänteillä on merkitystä myös yläkoulussa, jossa korostetaan nuoren itsenäisempää
otetta koulutyöhön. Tulokset haastavat vanhempia kiinnittämään huomiota tunteisiinsa ja
toimiinsa sekä pohtimaan, miten he voivat edistää onnistunutta siirtymää yläkouluun. | fi |
dc.format.extent | 37 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | koulusiirtymä | |
dc.subject.other | autonomian tukeminen | |
dc.subject.other | koulumenestys | |
dc.subject.other | huoli | |
dc.title | Äidin huolet siirtymässä alakoulusta yläkouluun : yhteydet nuoren autonomian tukemiseen ja koulumenestykseen | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201903051729 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Psykologian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Psychology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Psykologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Psychology | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 202 | |
dc.subject.yso | nuoret | |
dc.subject.yso | äidit | |
dc.subject.yso | opintomenestys | |
dc.subject.yso | koulunkäynti | |
dc.subject.yso | autonomia | |
dc.subject.yso | tukeminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |