Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorTurja, Leena
dc.contributor.authorBågman, Marja-Liisa
dc.date.accessioned2019-02-25T11:06:53Z
dc.date.available2019-02-25T11:06:53Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62955
dc.description.abstractOsallisuutta, luovuutta ja niiden synteesiä tulisi edistää varhaiskasvatuksessa ja muillakin koulutusasteilla. Tarvitaan kykyä nähdä uusia mahdollisuuksia ja toimia luovalla tavalla. Tämän laadullisen tutkimuksen aineistona oli toisen tutkijan keräämät varhaiskasvattajien kirjoitelmat (22) kokemistaan osallisuus-tapahtumista. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Tutkimustulokset osoittivat, että osallisuuden myötä lapset saivat vapautta pohtia ja ratkaista itse asioita, ja tämä tuotti luovaa ajattelua ja toimintaa. Lasten luovuus esiintyi tunneprosessina, tiedollisena kykynä tai persoonallisuuden esille tuomana piirteenä. Arkipäivän keskellä, pienissä hetkissä toteutuva luovuus on merkityksellistä. Tällaista toimintaa edistävät kasvattaja, toimintatavat sekä ympäristö. Kasvattajan ja lapsen positiot muuttuivat toiminnan aikana. Tunnekokemukset, toiminnalliset puitteet sekä kasvattajan sensitiivisyys edistivät muutosta kohti osallisuutta ja luovuutta toteuttavaa toimintakulttuuria. Pitkällä aikavälillä osallisuuden ja luovuuden toteutumista seuraavasta ilosta tulee olemaan koko yhteiskuntaa koskettavia myönteisiä vaikutuksia. Etnografisen, lapsinäkökulmaisen tutkimuksen toteutus lapsia havainnoimalla ja haastattelemalla toisi vertailevan mahdollisuuden samaan aiheeseen.fi
dc.format.extent107
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleOsallisuus lapsen luovuuden mahdollistajana varhaiskasvatuksen vuorovaikutustilanteissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201902251640
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysoasema (yhteiskunnalliset ominaisuudet)
dc.subject.ysotoimijuus
dc.subject.ysokasvattajat
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysoluovuus
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysokasvattajat
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot