dc.contributor.advisor | Peltola, Henna-Riikka | |
dc.contributor.author | Huisko, Miikka | |
dc.date.accessioned | 2019-02-18T11:29:52Z | |
dc.date.available | 2019-02-18T11:29:52Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62843 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin ihmisten musiikin kuuntelua työskentelyn aikana. Tarkoituksena oli selvittää, miksi ihmiset käyttävät musiikkia työskennellessään sekä millaista työskentelyn taustalla käytetty musiikki yleisesti on. Tutkimus nojaa ajatukseen musiikin käytöstä tarpeiden tyydyttämiseen Uses and Gratification –teorian pohjalta (Lonsdale & North 2011). Musiikin tarkoituksenmukaista käyttöä tarkastellaan musiikin kuuntelun psykologisten funktioiden kautta (Schäfer, Sedlmeier, Städtler & Huron 2013). Arkipäivän musiikin kuuntelu on jakautunut persoonallisten ja tilannekohtaisten tekijöiden vaikutuksesta musiikin kuunteluun (Greb, Scholtz & Steffens 2017). Nykypäivänä musiikin kuuntelu tapahtuu lähes poikkeuksetta jonkin aktiviteetin taustalla. Musiikin kuuntelun aikana tapahtuva aktiviteetti onkin yksi merkittävimmistä musiikin kuuntelukäyttäytymiseen vaikuttavista tilannekohtaisista tekijöistä. Ihmiset suhtautuvat hyvin ristiriitaisesti musiikin kuunteluun työskentelyn aikana, joka näkyy mielenkiintoisissa keskittymistä sekä vireystilaa koskevien tarpeiden tyydyttämistä koskevien kysymysten moninaisuudessa sekä jäsentymättömän arkitiedon muotoutumisessa.
Tutkimusaineisto kerättiin verkkokyselylomakkeella Jyväskylän yliopiston sähköpostilistojen kautta. Tutkimukseen vastasi 299 ihmistä. Aineisto analysoitiin määrällisesti käyttäen eksploratiivista faktorianalyysiä sekä varianssianalyysiä. Tutkimuksen tulosten mukaan ihmiset käyttävät musiikkia työskennellessään Tunteiden säätelyyn, keskittymiseen, itse tietoisuuteen, ajanvietteeksi sekä oman tilan luomiseen. Musiikki, jota työskennellessä kuunnellaan, vaihtelee kahden työskentelytilanteen välillä. Lukiessa kuunneltu musiikki on pääsääntöisesti rauhallisempaa kuin kirjoittaessa kuunneltu musiikki. Kirjoittaessa kuunnellun musiikin toivotaan energisoivan sekä luovan positiivista mielialaa. Lukiessa musiikki koetaan pääsääntöisesti ”työskentely –musiikiksi” kun kirjoittaessa ihmiset kuuntelevat myös muutenkin suosimaansa musiikkia.
Tutkimuksen toivotaan antavan tarkempia näkökulmia arkipäivän musiikin kuunteluun työskentelykontekstissa sekä osoittavan, kuinka ristiriitainen sekä mielenkiintoinen kyseinen kuuntelutilanne ylipäätään on. | fi |
dc.format.extent | 70 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Musiikin intentionaalinen käyttö työskentelykontekstissa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201902181548 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkitiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musicology | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3051 | |
dc.subject.yso | työ | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | musiikkipsykologia | |
dc.subject.yso | taustamusiikki | |
dc.subject.yso | kuunteleminen | |
dc.subject.yso | musiikintutkimus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |