Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPeltola, Henna-Riikka
dc.contributor.authorHuisko, Miikka
dc.date.accessioned2019-02-18T11:29:52Z
dc.date.available2019-02-18T11:29:52Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62843
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tarkasteltiin ihmisten musiikin kuuntelua työskentelyn aikana. Tarkoituksena oli selvittää, miksi ihmiset käyttävät musiikkia työskennellessään sekä millaista työskentelyn taustalla käytetty musiikki yleisesti on. Tutkimus nojaa ajatukseen musiikin käytöstä tarpeiden tyydyttämiseen Uses and Gratification –teorian pohjalta (Lonsdale & North 2011). Musiikin tarkoituksenmukaista käyttöä tarkastellaan musiikin kuuntelun psykologisten funktioiden kautta (Schäfer, Sedlmeier, Städtler & Huron 2013). Arkipäivän musiikin kuuntelu on jakautunut persoonallisten ja tilannekohtaisten tekijöiden vaikutuksesta musiikin kuunteluun (Greb, Scholtz & Steffens 2017). Nykypäivänä musiikin kuuntelu tapahtuu lähes poikkeuksetta jonkin aktiviteetin taustalla. Musiikin kuuntelun aikana tapahtuva aktiviteetti onkin yksi merkittävimmistä musiikin kuuntelukäyttäytymiseen vaikuttavista tilannekohtaisista tekijöistä. Ihmiset suhtautuvat hyvin ristiriitaisesti musiikin kuunteluun työskentelyn aikana, joka näkyy mielenkiintoisissa keskittymistä sekä vireystilaa koskevien tarpeiden tyydyttämistä koskevien kysymysten moninaisuudessa sekä jäsentymättömän arkitiedon muotoutumisessa. Tutkimusaineisto kerättiin verkkokyselylomakkeella Jyväskylän yliopiston sähköpostilistojen kautta. Tutkimukseen vastasi 299 ihmistä. Aineisto analysoitiin määrällisesti käyttäen eksploratiivista faktorianalyysiä sekä varianssianalyysiä. Tutkimuksen tulosten mukaan ihmiset käyttävät musiikkia työskennellessään Tunteiden säätelyyn, keskittymiseen, itse tietoisuuteen, ajanvietteeksi sekä oman tilan luomiseen. Musiikki, jota työskennellessä kuunnellaan, vaihtelee kahden työskentelytilanteen välillä. Lukiessa kuunneltu musiikki on pääsääntöisesti rauhallisempaa kuin kirjoittaessa kuunneltu musiikki. Kirjoittaessa kuunnellun musiikin toivotaan energisoivan sekä luovan positiivista mielialaa. Lukiessa musiikki koetaan pääsääntöisesti ”työskentely –musiikiksi” kun kirjoittaessa ihmiset kuuntelevat myös muutenkin suosimaansa musiikkia. Tutkimuksen toivotaan antavan tarkempia näkökulmia arkipäivän musiikin kuunteluun työskentelykontekstissa sekä osoittavan, kuinka ristiriitainen sekä mielenkiintoinen kyseinen kuuntelutilanne ylipäätään on.fi
dc.format.extent70
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleMusiikin intentionaalinen käyttö työskentelykontekstissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201902181548
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkitiedefi
dc.contributor.oppiaineMusicologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3051
dc.subject.ysotyö
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysomusiikkipsykologia
dc.subject.ysotaustamusiikki
dc.subject.ysokuunteleminen
dc.subject.ysomusiikintutkimus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot