Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorClements, Kati
dc.contributor.authorRinne, Samu
dc.date.accessioned2018-12-20T11:41:49Z
dc.date.available2018-12-20T11:41:49Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60747
dc.description.abstractTietojärjestelmät ovat tänä päivänä olennainen osa julkisen sektorin eri osa-alueiden toimintaa, ja uusia tietojärjestelmähankintoja tehdään vuosittain merkittävillä summilla. Investoinnit eivät kuitenkaan aina ole onnistuneita eikä toivottuja hyötyjä saavutetakaan. Tämä tutkimus on kirjallisuuskatsaus, joka pyrkii selvittämään, minkälaisia eroja tai yhtäläisyyksiä julkisen sektorin eri osa-alueiden tietojärjestelmien hankintaprosesseissa voidaan havaita. Aihetta käsiteltiin yksittäisten julkisen sektorin eri osa-alueisiin kytkeytyvien hankintatapausten kautta. Hankintaprosesseista voitiin havaita, että julkisen sektorin osien välillä on enemmän yhtäläisyyksiä kuin eroja. Lisäksi eroista ei voitu varmuudella todeta, kuinka yleistettäviä havainnot ovat. Yhtäläisyyksistä merkittävimpiä olivat hankinnan tarpeen havaitsemiset kansallisten vaatimusten kautta sekä yhteistyö muiden hankintaa tekevien organisaatioiden kanssa. Eroista lopputuloksen kannalta merkittävin oli huomio, että vain yhdellä julkisen sektorin osa-alueella käytettiin ulkopuolista asiantuntija-apua osana hankintaprosessia.fi
dc.description.abstractInformation systems are an integral part of today’s society in different parts of the public sector. High-priced new information systems are acquired yearly, but the investments are not always successful and therefore not as beneficial as planned. This thesis is a literature review that aims to identify what kind of differences or similarities there are in the information system procurement processes of different parts of the public sector. The subject was covered by going through case studies of information system procurement in different subsectors of the public sector. The procurement processes proved to have more similarities than differences. The most notable similarities were that the recognition of the need for procurement often originated from national requirements and that organizations collaborated with other procuring organizations. A notable difference was that only one subsector benefited from using extra-organizational expertise regarding the procurement process.en
dc.format.extent30
dc.language.isofi
dc.titleTietojärjestelmien hankinta julkisella sektorilla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201812205279
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysotietojärjestelmät
dc.subject.ysojulkinen sektori
dc.subject.ysojulkiset hankinnat
dc.subject.ysohankinta


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot