University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Digitaalinen transformaatio liiketoimintaekosysteemeissä

Thumbnail
View/Open
372.6 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Luttinen, Olivia
Date
2018
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Digitalisaation nousu on johtanut suuriin muutoksiin yhteiskunnassa ja sen vaikutukset ulottuvat niin arkielämään, kuin liiketoimintaympäristöönkin. Digitalisaation muutokset ovat liiketoimintaympäristössä johtaneet digitaaliseen transformaatioon, joka tarkoittaa uusien teknologioiden hyödyntämisen kautta tapahtuvaa muutosprosessia, jonka tavoitteena on merkittävän liiketoiminnallisen hyödyn hankkiminen. Digitaalisen transformaation myötä liiketoimintaympäristö muuttuu aiempaa verkottuneemmaksi ja liiketoimintaekosysteemien merkitys menestyksekkään liiketoiminnan takana kasvaa. Liiketoimintaekosysteemi tarkoittaa erilaisia rooleja omaavista organisaatioista ja niiden sidosryhmistä muodostuvaa yhteisöä, jossa yhteistyön ja kilpailun kautta tuotetaan arvoa asiakkaille, luodaan uusia innovaatioita tai tavoitellaan muuta liiketoiminnallista hyötyä jakamalla resursseja ja informaatiota sen jäsenten välillä. Tässä tutkielmassa syvennytään kirjallisuuskatsauksen keinoin digitaalisen transformaation vaikutuksiin liiketoimintaekosysteemeissä ja siihen, miten digitaalinen transformaatio tukee ekosysteemistä toimintaa. Tutkielmassa määritellään aluksi digitaalinen transformaatio sekä liiketoimintaekosysteemi ja selvitetään niiden merkitystä yritysten liiketoimintaan, jonka jälkeen siirrytään digitaaliseen transformaatioon liiketoimintaekosysteemeissä. Tutkielman tuloksien perusteella voidaan todeta, että digitaalinen transformaatio muokkaa liiketoimintaympäristöä ja samalla myös liiketoimintaekosysteemien toiminta kehittyy: toimijoiden väliset suhteet ovat aiempaa nopeammin muuttuvia ja yhteistyökumppaneiden määrät vaihtelevampia. Liiketoimintaekosysteemien liiketoimintamahdollisuudet ovat laajentuneet digitaalisen transformaation tuomien globaalien verkostojen ja uusien arvontuottomenetelmien myötä. Digitaalisen transformaation taustalla vaikuttavat edistykselliset teknologiat sekä saumattomampi tiedonkulku helpottavat ekosysteemistä toimintaa, ja hyödyntämällä liiketoimintaekosysteemin strategisia tavoitteita tukevia työkaluja voidaan luoda uusia innovaatioita ja lopulta parantaa koko ekosysteemin kilpailukykyä. ...
 
The rise of digitalisation has led to major changes in society and its effects ex-tend to everyday life as well as business environments. Changes in digitalisation have led to digital transformation in the business environment, which means a process of transformation through the exploitation of new technologies, which aims at obtaining significant business-functional benefits. Along with digital transformation, the business environment becomes more net-worked and the importance of business ecosystems behind a successful business increases. Business ecosystems means a community that consists of organizations operating in different roles and their stakeholders, in which collaboration and competition provide value for customers, create new innovations or seek other business benefits by sharing resources and information among its members. This thesis explores the impact of digital transformation on business ecosystems and the ways digital transformation supports ecosystems' functioning through literature review. First, digital transformation as well as business ecosystems and their importance to business operations are handled in the thesis. After that, the thesis moves to digital transformation in business ecosystems. Based on the results of the thesis, it can be stated that digital transformation modifies the business environment and at the same time business ecosystems evolve: relationships between actors are more rapidly changing and the number of partners more varied. Business opportunities of business ecosystems have expanded due to the global networks and the new value-adding methods, which have been brought by digital transformation. Advanced technologies and more seamless flow of information that underpin digital transformation facilitate ecosystems' functioning, and by utilizing tools that support the strategic objectives of the business ecosystem it is possible to create new innovations and ultimately improve the competitiveness of the entire ecosystem. ...
 
Keywords
digitaalinen transformaatio digitalisointi liiketoimintaekosysteemi liiketoimintaympäristö yritykset digitalisaatio
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201812205254

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4412]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Asiakasarvon muodostuminen digitaalisessa transformaatiossa : asiakkaiden kokemuksia palveluiden digitalisoinnista 

    Schüler, Milka (2022)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa syvennytään yritysten toteuttamaan digitaalisen transformaatioon asiakkaan kokeman arvon muodostumisen näkökulmasta. Yhden yrityksen digitaalisen transformaation ulottuvuuden voidaan nähdä ...
  • Kiinteistöpalvelujen digitalisaatio Suomessa 

    Makkonen, Maija (2019)
    Digitalisaatio on ilmiö, joka näkyy koko yhteiskunnassa ja kaikilla toimialoilla. Se vaikuttaa niin vakiintuneiden yritysten toimintaan kuin mahdollistaa uudenlaisen liiketoiminnan syntymisen. Rakennus- ja kiinteistöalan ...
  • Digitalisaatio PK-yrityksessä 

    Vuorela, Teemu (2018)
    Digitalisaation tuomat mahdollisuudet ovat viimeisen vuosikymmenen aikana jatkuvasti kasvava puheenaihe niin tutkimuksessa kuin mediassakin. Digiteknologian kehitys tuo mukanaan mahdollisuuksia ja uhkia yritysten ...
  • Kasvumahdollisuuksia kapeissa markkinaraoissa : urheilu- ja hyvinvointiteknologiayritysten toimiala ja liiketoimintaympäristö Suomessa 

    Eskola, Ilmari (2020)
    Väestön hyvinvointitietoisuuden lisääntyminen, digitalisaatio ja teknologioiden sulautuminen osaksi ihmisten arkea ovat nykypäivän suuria trendejä. Ne ovat myös lyhyessä ajassa avanneet monenlaisia liiketoimintamahdollisuuksia ...
  • Digitization of the communication and its implications for marketing 

    Lipiäinen, Heini (University of Jyväskylä, 2014)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre