Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHakala, Juha
dc.contributor.authorKuittinen, Maria
dc.date.accessioned2018-12-20T06:36:24Z
dc.date.available2018-12-20T06:36:24Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60708
dc.description.abstractTässä tutkielmassa tarkastellaan monikulttuurisuutta islamin alakoulun oppikirjoissa. Tarkoituksena on selvittää, miten oppikirjoissa käsitellään monikulttuurisuutta muiden uskontojen näkökulmasta ja miten perusopetuksen opetussuunnitelmassa (2014) kuvatut muihin uskontoihin liittyvät sisällöt toteutuvat oppikirjoissa. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan, miten oppikirjoista esiin nousevat monikulttuurisuuteen liittyvät sisällöt tukevat kulttuurisen kompetenssin kehittymistä. Tutkimusaineistona on kolme islamin oppikirjaa oppikirjasarjasta Salam – islamin polku. Tutkimuksen teoriaosassa määritellään monikulttuurisuutta ja tarkastellaan sen näkymistä koulukontekstissa. Lisäksi teoriaosassa perehdytään uskonnonopetuksen kehitykseen sekä islamin opetuksen erityispiirteisiin. Tutkimusmenetelminä toimivat sisällönanalyysi ja diskurssianalyysi. Tutkimusaineistosta nousevat merkitykset jäsennetään teoreettisten käsitteiden avulla kollektiivisiksi merkitysrakenteiksi ja niitä kuvaaviksi diskursseiksi. Tutkimuksen tuloksina voidaan todeta, että monikulttuurisuus on läsnä kaikissa alakoulun oppikirjoissa, mutta oppikirjojen välillä on eroja siinä, miten monikulttuurisuutta kuvataan ja millaisia merkityksiä se saa. Vallitsevat monikulttuurisuusdiskurssit oppikirjoissa ovat kirjojen kansojen diskurssi sekä erojen tekemisen diskurssi. Kirjojen kansojen diskurssin näkyminen oppikirjoissa nousi suoraan opetussuunnitelman (2014) sisällöistä, mutta erojen tekemisen diskurssille ei löydy pohjaa opetussuunnitelmasta. Kulttuurisen kompetenssin kehittymistä tuetaan oppikirjoissa ainoastaan islamin ja kristinuskon välillä, sillä muiden uskontojen käsittely on kirjassa marginaalissa.en
dc.format.extent142
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherkulttuurinen kompetenssin
dc.subject.otheroppikirjatutkimus
dc.titleMonikulttuurisuus islamin oppikirjoissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201812205249
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.contributor.oppiaineEducationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysoislam
dc.subject.ysomonikulttuurisuus
dc.subject.ysooppikirjat
dc.subject.ysodiskurssi
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot