Monikulttuurisuus islamin oppikirjoissa

Abstract
Tässä tutkielmassa tarkastellaan monikulttuurisuutta islamin alakoulun oppikirjoissa. Tarkoituksena on selvittää, miten oppikirjoissa käsitellään monikulttuurisuutta muiden uskontojen näkökulmasta ja miten perusopetuksen opetussuunnitelmassa (2014) kuvatut muihin uskontoihin liittyvät sisällöt toteutuvat oppikirjoissa. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan, miten oppikirjoista esiin nousevat monikulttuurisuuteen liittyvät sisällöt tukevat kulttuurisen kompetenssin kehittymistä. Tutkimusaineistona on kolme islamin oppikirjaa oppikirjasarjasta Salam – islamin polku. Tutkimuksen teoriaosassa määritellään monikulttuurisuutta ja tarkastellaan sen näkymistä koulukontekstissa. Lisäksi teoriaosassa perehdytään uskonnonopetuksen kehitykseen sekä islamin opetuksen erityispiirteisiin. Tutkimusmenetelminä toimivat sisällönanalyysi ja diskurssianalyysi. Tutkimusaineistosta nousevat merkitykset jäsennetään teoreettisten käsitteiden avulla kollektiivisiksi merkitysrakenteiksi ja niitä kuvaaviksi diskursseiksi. Tutkimuksen tuloksina voidaan todeta, että monikulttuurisuus on läsnä kaikissa alakoulun oppikirjoissa, mutta oppikirjojen välillä on eroja siinä, miten monikulttuurisuutta kuvataan ja millaisia merkityksiä se saa. Vallitsevat monikulttuurisuusdiskurssit oppikirjoissa ovat kirjojen kansojen diskurssi sekä erojen tekemisen diskurssi. Kirjojen kansojen diskurssin näkyminen oppikirjoissa nousi suoraan opetussuunnitelman (2014) sisällöistä, mutta erojen tekemisen diskurssille ei löydy pohjaa opetussuunnitelmasta. Kulttuurisen kompetenssin kehittymistä tuetaan oppikirjoissa ainoastaan islamin ja kristinuskon välillä, sillä muiden uskontojen käsittely on kirjassa marginaalissa.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2018
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201812205249Use this for linking
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share