dc.contributor.advisor | Kautto-Knape, Erja | |
dc.contributor.author | Lahtinen-Salila, Irmeli | |
dc.contributor.author | Lahtinen-Leinonen, Marjut | |
dc.date.accessioned | 2018-12-20T06:35:41Z | |
dc.date.available | 2018-12-20T06:35:41Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60707 | |
dc.description.abstract | Erityisopetuksen käytänteet muuttuivat kansakoulusta peruskouluun siirtymisen myötä. Erityisluokkaopetuksen rinnalle käynnistyi klinikkamuotoinen eli luokaton erityisopetus. Monien vaiheiden jälkeen klinikkamuotoisen erityisopetuksen nimeksi vakiintui osa-aikainen erityisopetus, joka palveli aluksi puhe- ja lukiopetusta tarvitsevia oppilaita ja myöhemmin myös muista oppimishäiriöistä kärsiviä lapsia ja nuoria.
Tässä tutkimuksessa tavoitteena oli tarkastella erityisopetuksen muuttumista kolmen vuosikymmenen aikana. Lähestyimme tutkimusaihettamme narratiivisesta näkökulmasta. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostui seitsemälle osa-aikaiselle erityisopettajalle tehdystä haastattelusta. Orientoimme haastateltavamme narratiiviselle tutkimusotteelle tyypilliseen tarinan kerrontaan. Tutkimusote oli laadullinen ja tutkimusmenetelmänä käytimme Labovin ja Waletskyn strukturaalista analyysiä.
Tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että tutkimuksen kohteena olleena ajanjaksona muutokset olivat vähäisiä. Muutosta tapahtui lähinnä virkanimikkeissä ja segregaatio, integraatio-inkluusion alueella. Tutkimus osoitti, että erityisopettajat tekivät uraauurtavaa työtä sydämellään puutteellisissa työtiloissa. Hallinnolliselta taholta erityisopetus ei saanut ansaitsemaansa arvostusta, eikä lapsen etu päässyt etusijalle. Tilastointia ei käytetty resurssien jaon perustana ja resurssipula vaivasi koko ajan, vaikka erityisoppilaiden määrä kasvoi vuosi vuodelta. | fi |
dc.format.extent | 116 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | osa-aikainen erityisopetus | |
dc.subject.other | erityisopettajakoulutus | |
dc.title | Luokkamuotoisesta luokattomaan : Jyväskylän kaupungin erityisopetuskäytänteiden rakentuminen 1960 - 1990 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201812205248 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | kasvatushistoria | |
dc.subject.yso | narratiivisuus | |
dc.subject.yso | erityisopetus | |
dc.subject.yso | erityisopettajat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |