dc.contributor.advisor | Puukari, Sauli | |
dc.contributor.author | Lavikka, Terhi | |
dc.date.accessioned | 2018-11-28T07:07:43Z | |
dc.date.available | 2018-11-28T07:07:43Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60364 | |
dc.description.abstract | Tutkimukseni tarkastelee tiedonmuodostusta mentorointisuhteessa systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla, jossa hyödynnettiin mentorointia ja tiedonmuodostusta koskevia teorioita. Aineistona tutkimuksessa oli 16 mentoroinnin ja tiedon/tietämyksen yhdistävää tiedelehtiartikkelia, jotka on julkaistu vuosina 2005-2018. Aineisto analysoitiin laadullista sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimuksen päätuloksena huomattiin hyvän ympäristön ja luottamuksen olevan edellytys tiedon luomiselle. Huonolaatuinen vuorovaikutus ja puutteet luottamuksessa estävät tiedon siirtymisen ja muodostamisen. Mentoroinnissa koko prosessi (mahdollisuus, yhteistyö) laadullisine tekijöineen mahdollistavat kollektiivisen oppimisen, jossa tietoa rakennetaan yhdessä reflektoinnin ja dialogisen vuorovaikutuksen kautta. Erittäin hiljainen tieto pystytään jakamaan vain olemalla fyysisesti yhdessä samassa ympäristössä. Mentorin ja aktorin kognitiivinen samankaltaisuus ja sitoutuminen organisaatioon tehostavat tiedon luomista, joka organisaation tasolla saa aikaan positiivisen tiedonmuodostuksen kierteen. Suhteen laadulliset tekijät mahdollistavat kollektiivisen prosessoinnin, minkä seurauksena syntynyt tieto siirtyy osaksi osapuolten ammatillista käytäntöä ja organisaation oppimista. Tutkimuksen lopputuloksena esitetään dialoginen tiedonmuodostuksen spiraali, jonka keskiössä mentorin ja aktorin vuorovaikutus kaksisuuntaisessa kommunikaatio- ja oppimiskanavassa mahdollistaa kollektiivisen tiedonmuodostuksen. Tiedon luomisen, säilyttämisen ja siirtämisen osalta organisaatiossa mentorointi osoittautui hyväksi käytännöksi, joka voitaneen yleistää monissa organisaatioissa. | fi |
dc.format.extent | 69 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | tiedonmuodostus | |
dc.subject.other | mentorointisuhde | |
dc.subject.other | mentori | |
dc.subject.other | aktori | |
dc.subject.other | systemaattinen kirjallisuuskatsaus | |
dc.subject.other | laadullinen sisällönanalyysi | |
dc.title | Tiedonmuodostus mentorointisuhteessa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201811284906 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | sisällönanalyysi | |
dc.subject.yso | systemaattiset kirjallisuuskatsaukset | |
dc.subject.yso | mentorointi | |
dc.subject.yso | hiljainen tieto | |
dc.subject.yso | tieto | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |