Systemaattinen kirjallisuuskatsaus oppimiskokemuksen muotoiluprosesseissa käytetyistä prosesseista, suunnitteluperiaatteista ja -menetelmistä
Abstract
Oppimiskokemuksen suunnittelu (engl. Learning Experience design, LXD) on
viime aikoina yleistynyt, mikä viittaa siihen, että yksilön oppimiskokemuksen
tutkimukselle on sekä kysyntää että tarvetta. Tämä opinnäytetyö keskittyy
selvittämään systemaattisen kirjallisuuskatsauksen (PRISMA) avulla
digitaalisten oppimisympäristöjen oppimiskokemusten suunnittelun prosesseja
ja suunnitteluperiaatteita. Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia sitä, millaisia
ohjeistuksia, heuristiikkoja ja prinsiippejä oppimiskokemuksen suunnitteluun
on käytetty, ja syventää tietoutta suunnitteluprosessien pohjalta löytyvistä
menetelmistä ja prosessimalleista.
Tietokantahaut tehtiin 30.11.2023 IEEE Xplore Digital Library, Taylor &
Francis Online, ProQuest education database, Psychology database, Spring-
erLink, Wiley, ACM digital library ja Elsevier -tietokantoihin. Toinen hakukierros suoritettiin 25.2.2024 JYKDOK tietokannasta. Lisäksi artikkelien etsimisessä
käytettiin “lumipallotekniikkaa”. Kirjallisuuskatsaukseen sisällytettiin yhdeksän
tutkimusta. Katsaukseen sisällytettiin tutkimukset, jotka sisälsivät sekä digitaalisen oppimisympäristön että kytköksen joko oppimiskokemuksen suunnitteluun tai käyttäjäkokemuksen suunnitteluun. Näiden kahden kriteerin lisäksi
painotettiin suunnitteluprosesseja.
Artikkelien prosesseja yhdisti iteratiivinen luonne sekä kattavat menetelmät. Menetelmiksi oli tyypillisimmin valikoituneet käyttäjäkokemussuunnittelun menetelmät. Sen sijaan oppimistavoitteisiin tai niiden saavuttamiseen ei kiinnitetty monessakaan artikkelissa huomiota. Tämä saattaa johtua siitä, että aihe
meni monen artikkelin aiheen ulkopuolelle. Oppimistavoitteiden ja oppimiskokemuksen suunnittelu voisi toimia siis potentiaalisena jatkotutkimuskohteena.
Kirjallisuuskatsauksella on myös rajoitteensa: kirjallisuuskatsausta toteutti vain
yksi arvioija, joka puolestaan saattaa vaikuttaa aineiston kattavuuteen ja laajuuteen. Lisäksi tutkimukseen valikoitui vain yhdeksän tutkimusta, joka viittaa siihen, että tietokantahaut olivat joko puutteellisia tai aiheesta ei ole vielä tehty paljoa tutkimusta.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2024
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202404182986Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
Copyright© The Author(s)