dc.contributor.advisor | Salo, Markus | |
dc.contributor.author | Tikka, Sara | |
dc.date.accessioned | 2018-11-22T06:35:02Z | |
dc.date.available | 2018-11-22T06:35:02Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60274 | |
dc.description.abstract | Erilaiset teknologialaitteet, kuten älypuhelimet, tietokoneet sekä tabletit ovat yhä enemmän käyttäjien ulottuvilla – ikäluokkaan katsomatta. Teknologioiden monipuolistuessa käyttöön liittyvät negatiiviset vaikutukset saavat yhä enemmän huomiota. Tietotulva sekä moniajo ovat esimerkkejä teknologian pimeän puolen piirteistä, jotka liittyvät ilmiöön nimeltä teknostressi. Kyseinen ilmiö juontaa juurensa 1980-luvulle, ja viimeisten vuosikymmenien ajan teknostressi
on saanut suurimman huomion yrityskonteksteissa. Teknostressiä on tutkittu suhteellisen vähän vapaa-ajan ympäristöissä, joissa käyttöä koskevat motiivit ovat erilaisia. Vapaa-ajalla tapahtuvaa teknologian käyttöä voidaan pitää lähtökohtaisesti vapaaehtoisena, eikä siihen ole sidottuna työtehtävien kaltaisia vaatimuksia.
Aikaisemmat tutkimukset ovat keskittyneet aikuisten, erityisesti työikäisten
kokemuksiin teknostressistä, ja nuorempien teknologiakäyttäjien kokemukset ovat jääneet huomioimatta. Tämä laadullinen tutkimus keskittyi kyseiseen tutkimusaukkoon selvittämällä yläkouluikäisten tuntemuksia teknostressistä. Teemahaastattelut sekä kyselyt toteutettiin toukokuussa 2018. Koska teknostressi on laaja käsite, tutkimuksen näkökulmiksi valittiin neljä erityispiirrettä.
Informaatiotulva, moniajo, sosiaaliset paineet sekä verkkokiusaaminen
ilmentävät teknostressiä, ja näiden erityispiirteiden odotettiin liittyvän keskeisesti nuorten teknologiakäyttöön. Tämän lisäksi tutkimuksessa selvitettiin nuorten tapoja lieventää laitteiden käytöstä aiheutuvaa stressiä, ärsytystä ja painetta. Tulokset osoittivat, kuinka teknostressi koskettaa myös tätä ikäryhmää.
Erilaiset erityispiirteisiin liittyvät tilanteet olivat nuorille tuttuja, jonka
lisäksi he käyttivät keinoja stressin lieventämiseksi. Kaiken kaikkiaan tutkielma antoi tietoa digi-sukupolven teknologian käytöstä ja sen negatiivisista piirteistä. Lisäksi tutkimus lisäsi tietämystä teknostressistä, kun tarkasteluun otettiin kokonaan uusi käyttäjäryhmä. | fi |
dc.description.abstract | Nowadays, different age groups use technologies, such as smartphones, computers
and tablets diversely. As technologies have expanded, negative impacts
have risen. Information overload and multitasking are examples of the “dark
side”, which are linked to the phenomenon called techno-stress. Techno-stress’
first findings are from 1980s, and over the last decades, the phenomenon has
been studied especially within companies. There is less research about how
techno-stress occurs on users free time. The previous studies have focused on
older technology users, and younger users have received little attention. This
qualitative research focuses on this research gap by finding out the feelings of
high school students. Research interviews and questionnaires were implemented
in May 2018. Since techno-stress is a broad concept, four special features
were selected for the research. Information overload, multitasking, social pressure
and cyber-bullying are techno-stress’ features, and these characteristics
were expected to relate to younger people technology use. In addition, the research
examined how younger people prevent and control techno-stress. The
results showed that not only older users experience techno-stress: this age
group is familiar with the situations too. In addition, younger technology users
use different ways to reduce stress. This master’s thesis provided new information
about so-called digital generation and technology’s negative features.
Additionally, the research increased the knowledge of the techno-stress as new
user group was added to the research field. | en |
dc.format.extent | 80 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | teknostressi | |
dc.subject.other | informaatiotulva | |
dc.subject.other | moniajo | |
dc.subject.other | sosiaalinen paine | |
dc.title | Yläkouluikäisten kokema teknostressi, sen erityispiirteet ja lieventämiskeinot | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201811224821 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Information Systems Science | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 601 | |
dc.subject.yso | sosiaalinen kontrolli | |
dc.subject.yso | nuoret | |
dc.subject.yso | stressi | |
dc.subject.yso | älypuhelimet | |
dc.subject.yso | nettikiusaaminen | |
dc.subject.yso | teknologia | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |