Factors associated with consumer attitude towards mobile marketing among smartphone users
Kuluttajien asenteeseen liittyvien tekijöiden ymmärtäminen on olennaista tehokkaan mobiilimarkkinoinnin toteuttamisessa, sillä asenteella on vaikutusta kuluttajien ostohalukkuuteen. Tutkimalla asenteeseen liittyviä tekijöitä voidaan saavuttaa tuloksia, joita hyödyntämällä markkinoijien on mahdollista toteuttaa kuluttajille paremmin soveltuvia mobiilimarkkinointikampanjoita. Tämän tutkimuksen
tavoitteena oli löytää tekijöitä, jotka ovat yhteydessä kuluttajien asenteeseen mobiilimarkkinointia kohtaan älypuhelinten käyttäjien keskuudessa. Tutkimuksessa toteutettiin kirjallisuuskatsaus, jossa käytiin läpi mobiilimarkkinointia ilmiönä ja sen kehittymistä, sekä aiempia tutkimuksia joissa painopiste oli ollut asenteeseen liittyvien tekijöiden tutkimisessa. Kirjallisuuskatsauksen
pohjalta muodostettiin teoreettinen malli asenteeseen liittyvistä tekijöistä, jonka testaamiseksi kerättiin aineisto sähköisessä muodossa toteutetulla kyselytutkimuksella.
Kyselytutkimus kohdistettiin kaikenikäisille suomalaisille älypuhelinten käyttäjille, ja analysoitavaksi hyväksyttyjä vastauksia saatiin 204 kappaletta. Aineisto analysoitiin SPSS- ja AMOS-ohjelmistoilla käyttäen rakenneyhtälömallinnusta. Tutkimuksen tulokset antavat viitteitä siitä, että kuluttajan luvan pyytäminen mobiilimarkkinointia varten sekä markkinoinnin sisällön uskottavuus ovat yhteydessä asenteeseen mobiilimarkkinointia kohtaan. Näiden lisäksi tutkittiin neljää tekijää, joiden yhteyttä asenteeseen ei kuitenkaan löydetty. Nämä tekijät olivat kuluttajien henkilökohtainen kiintymys älypuhelinta kohtaan, markkinoinnin personointi, kuluttajien huoli yksityisyyteen liittyvistä riskeistä, sekä kuluttajien innovatiivisuus. Näin ollen tulosten havaittiin osittain tukevan aiemmassa kirjallisuudessa saavutettuja tuloksia, mutta olevan osittain myös ristiriidassa niiden kanssa. Tutkimus vahvistaa näkemystä siitä, että markkinoijien on syytä huomioida luvan pyytäminen sekä sisällön uskottavuus mobiilimarkkinointia toteutettaessa. Lisäksi tutkimus haastaa aiempia tutkimustuloksia antaen aihetta jatkotutkimukselle, etenkin älypuhelimiin kohdistettavaan mobiilimarkkinointiin liittyen.
...
Understanding factors that are related to consumer attitude is essential in implementation of effective mobile marketing, as attitude has an influence on purchase intention. By researching these factors, it is possible to achieve results that are helpful for marketers in creating better mobile marketing campaigns to attract consumer attention. This research aimed to identify factors that are associated with consumer attitude among smartphone users. The research was started with a literature review, where mobile marketing as a phenomenon and its development was explained along with exploration of results from previous research, where the focus had been in identifying factors related to consumer attitude towards mobile marketing. Based on previous research, a theoretical research model was created. To test the model, an online questionnaire was established and used for collecting research data. The survey was aimed at Finnish smartphone users of all ages, and a total of 204 responses were accepted for analysis. Structural equation modeling was utilized to analyze the data using SPSS and AMOS software. The results of this research suggest that obtaining consumer’s permission for mobile marketing, and credibility of the marketing content are associated with consumer attitude towards mobile marketing. In addition to these factors, four others were also researched but a relation to attitude was not discovered. These factors were consumers’ personal attachment to their smartphones, personalization of the marketing, consumers’ privacy risk concerns, and consumer innovativeness. Hence the outcome was noted to partially
support results from previous research, but also to be inconsistent with some of the existing literature. Nevertheless, this research reasserts the interpretation
that marketers should obtain consumer’s permission and pay attention to the credibility of their mobile marketing efforts. Additionally, this research challenges some of the results in previous literature and provides ground for future research especially in relation to mobile marketing for smartphones.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Consumers' attitudes toward mobile advertising : a rhetorical approach
Andersson, Sanna (2015)Mobile advertising adoption has not been as rapid as it could have been, even though the techniques for its full exploitation have existed for years. Understanding consumers’ attitudes toward the phenomenon is crucial in ... -
Exploring the association between smartphone use and related mental well-being factors : perspectives from the highest level of football and futsal players in Finland
Čulák, Ivan (2023)Nyky-yhteiskunnassa älypuhelinten käyttö on levinnyt laajalle, mukaan lukien niitä monissa käyttötarkoituksissa hyödyntävien urheilijoiden keskuuteen. Älypuhelinten käytön mahdolliset negatiiviset vaikutukset urheilijoiden ... -
Programmatic advertising and consumer attitudes in online retailing
Yli-Kuivila, Le (2023)Programmatic advertising (PA) has gained its popularity in the field of marketing. According to the literature review, there has been various studies about PA’s characteristics and exploring PA from business’s perspective. ... -
Factors associated with decision-making on prophylactic hysterectomy and attitudes towards gynecological surveillance among women with Lynch syndrome (LS) : a descriptive study
Kalamo, Mari H.; Mäenpää, J. U.; Seppälä, T. T.; Mecklin, J. P.; Huhtala, H.; Sorvettula, K.; Pylvänäinen, K.; Staff, S. (Springer, 2020)To prevent endometrial carcinoma in Lynch syndrome (LS), regular gynecological surveillance visits and prophylactic surgery are recommended. Previous data have shown that prophylactic hysterectomy is an effective means of ... -
Identifying behavioral drivers and motivations for consumer engagement in LINE application : a thematic analysis
Aalto, Aleksi (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tunnistaa Japanilaisen Z-sukupolven motivaatioita käyttää LINE applikaatiota yritystilien seuraamiseen ja interaktiivisuuteen niiden kanssa. Tämän lisäksi tutkittiin syitä miksi LINEä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.