University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Factors associated with consumer attitude towards mobile marketing among smartphone users

Thumbnail
View/Open
903.0 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Rantanen, Aki
Date
2018
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Kuluttajien asenteeseen liittyvien tekijöiden ymmärtäminen on olennaista tehokkaan mobiilimarkkinoinnin toteuttamisessa, sillä asenteella on vaikutusta kuluttajien ostohalukkuuteen. Tutkimalla asenteeseen liittyviä tekijöitä voidaan saavuttaa tuloksia, joita hyödyntämällä markkinoijien on mahdollista toteuttaa kuluttajille paremmin soveltuvia mobiilimarkkinointikampanjoita. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli löytää tekijöitä, jotka ovat yhteydessä kuluttajien asenteeseen mobiilimarkkinointia kohtaan älypuhelinten käyttäjien keskuudessa. Tutkimuksessa toteutettiin kirjallisuuskatsaus, jossa käytiin läpi mobiilimarkkinointia ilmiönä ja sen kehittymistä, sekä aiempia tutkimuksia joissa painopiste oli ollut asenteeseen liittyvien tekijöiden tutkimisessa. Kirjallisuuskatsauksen pohjalta muodostettiin teoreettinen malli asenteeseen liittyvistä tekijöistä, jonka testaamiseksi kerättiin aineisto sähköisessä muodossa toteutetulla kyselytutkimuksella. Kyselytutkimus kohdistettiin kaikenikäisille suomalaisille älypuhelinten käyttäjille, ja analysoitavaksi hyväksyttyjä vastauksia saatiin 204 kappaletta. Aineisto analysoitiin SPSS- ja AMOS-ohjelmistoilla käyttäen rakenneyhtälömallinnusta. Tutkimuksen tulokset antavat viitteitä siitä, että kuluttajan luvan pyytäminen mobiilimarkkinointia varten sekä markkinoinnin sisällön uskottavuus ovat yhteydessä asenteeseen mobiilimarkkinointia kohtaan. Näiden lisäksi tutkittiin neljää tekijää, joiden yhteyttä asenteeseen ei kuitenkaan löydetty. Nämä tekijät olivat kuluttajien henkilökohtainen kiintymys älypuhelinta kohtaan, markkinoinnin personointi, kuluttajien huoli yksityisyyteen liittyvistä riskeistä, sekä kuluttajien innovatiivisuus. Näin ollen tulosten havaittiin osittain tukevan aiemmassa kirjallisuudessa saavutettuja tuloksia, mutta olevan osittain myös ristiriidassa niiden kanssa. Tutkimus vahvistaa näkemystä siitä, että markkinoijien on syytä huomioida luvan pyytäminen sekä sisällön uskottavuus mobiilimarkkinointia toteutettaessa. Lisäksi tutkimus haastaa aiempia tutkimustuloksia antaen aihetta jatkotutkimukselle, etenkin älypuhelimiin kohdistettavaan mobiilimarkkinointiin liittyen. ...
 
Understanding factors that are related to consumer attitude is essential in implementation of effective mobile marketing, as attitude has an influence on purchase intention. By researching these factors, it is possible to achieve results that are helpful for marketers in creating better mobile marketing campaigns to attract consumer attention. This research aimed to identify factors that are associated with consumer attitude among smartphone users. The research was started with a literature review, where mobile marketing as a phenomenon and its development was explained along with exploration of results from previous research, where the focus had been in identifying factors related to consumer attitude towards mobile marketing. Based on previous research, a theoretical research model was created. To test the model, an online questionnaire was established and used for collecting research data. The survey was aimed at Finnish smartphone users of all ages, and a total of 204 responses were accepted for analysis. Structural equation modeling was utilized to analyze the data using SPSS and AMOS software. The results of this research suggest that obtaining consumer’s permission for mobile marketing, and credibility of the marketing content are associated with consumer attitude towards mobile marketing. In addition to these factors, four others were also researched but a relation to attitude was not discovered. These factors were consumers’ personal attachment to their smartphones, personalization of the marketing, consumers’ privacy risk concerns, and consumer innovativeness. Hence the outcome was noted to partially support results from previous research, but also to be inconsistent with some of the existing literature. Nevertheless, this research reasserts the interpretation that marketers should obtain consumer’s permission and pay attention to the credibility of their mobile marketing efforts. Additionally, this research challenges some of the results in previous literature and provides ground for future research especially in relation to mobile marketing for smartphones. ...
 
Keywords
consumer attitude factor structural equation modeling (SEM) älypuhelimet asenteet kuluttajat mobiilimarkkinointi smartphones attitudes consumers mobile marketing
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201810314562

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24518]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Consumers' attitudes toward mobile advertising : a rhetorical approach 

    Andersson, Sanna (2015)
    Mobile advertising adoption has not been as rapid as it could have been, even though the techniques for its full exploitation have existed for years. Understanding consumers’ attitudes toward the phenomenon is crucial in ...
  • Factors associated with decision-making on prophylactic hysterectomy and attitudes towards gynecological surveillance among women with Lynch syndrome (LS) : a descriptive study 

    Kalamo, Mari H.; Mäenpää, J. U.; Seppälä, T. T.; Mecklin, J. P.; Huhtala, H.; Sorvettula, K.; Pylvänäinen, K.; Staff, S. (Springer, 2020)
    To prevent endometrial carcinoma in Lynch syndrome (LS), regular gynecological surveillance visits and prophylactic surgery are recommended. Previous data have shown that prophylactic hysterectomy is an effective means of ...
  • “Double-decker buses, AmongUs, FBI and McDonalds” : 2nd, 4th and 6th graders’ associations and attitudes towards English in Finland 

    Kamunen, Milla (2022)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää alakouluikäisten lasten ajatuksia ja asenteita englannin kieltä kohtaan Suomessa, globaalin englannin kontekstissa. Aineiston tuottivat perusopetuksen toisen, neljännen ja ...
  • Identifying behavioral drivers and motivations for consumer engagement in LINE application : a thematic analysis 

    Aalto, Aleksi (2021)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tunnistaa Japanilaisen Z-sukupolven motivaatioita käyttää LINE applikaatiota yritystilien seuraamiseen ja interaktiivisuuteen niiden kanssa. Tämän lisäksi tutkittiin syitä miksi LINEä ...
  • Recommendations for Determining the Validity of Consumer Wearables and Smartphones for the Estimation of Energy Expenditure : Expert Statement and Checklist of the INTERLIVE Network 

    Argent, Rob; Hetherington-Rauth, Megan; Stang, Julie; Tarp, Jakob; Ortega, Francisco B.; Molina-Garcia, Pablo; Schumann, Moritz; Bloch, Wilhelm; Cheng, Sulin; Grøntved, Anders; Brønd, Jan Christian; Ekelund, Ulf; Sardinha, Luis B.; Caulfield, Brian (Springer Science and Business Media LLC, 2022)
    Background Consumer wearables and smartphone devices commonly offer an estimate of energy expenditure (EE) to assist in the objective monitoring of physical activity to the general population. Alongside consumers, healthcare ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre