Kursen Global, lokal, ganz egal på ett tvåspråkigt gymnasiecampus : språklig praxis och lärarnas och studerandenas erfarenheter
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, miten Vaasan lyseon lukion ja Vasa gymnasiumin yhteinen saksan kurssi Global, lokal, ganz egal toimii kielellisesti ja millaisia kokemuksia opettajilla ja opiskelijoilla on kurssista. Tutkin opettajien kielenkäyttöä opetustilanteiden opetuspuheessa ja selvitän syitä, jotka vaikuttavat heidän kielivalintaansa. Tutkin myös opetusmateriaalina käytettyjen kirjallisten tehtävien kieltä. Kielivalinnan analyysi pohjautuu Grosjeanin malliin, jonka mukaan kielivalintaan vaikuttaa neljä sosiolingvististä tekijää: osallistujat (ru. deltagare), tilanne (ru. situation), aihe (ru. topik) ja vuorovaikutuksen tavoite (ru. interaktionens funktion). Kurssilla on suomenkielinen ja ruotsinkielinen saksanopettaja sekä 19 opiskelijaa molemmista lukioista. Suomenkielinen Vaasan lyseon lukio ja ruotsinkielinen Vasa gymnasium ovat kieliparikouluja, jotka toimivat samoissa tiloissa Vaasassa sijaitsevalla kaksikielisellä kampuksella Campus Lykeionilla.
Tutkimukseni osoittaa, että kurssilla käytettiin kolmea opetuskieltä: saksaa, suomea ja ruotsia. Pääasiallinen opetuskieli oli saksa, mutta opettajat käyttivät myös molempia kotimaisia kieliä apunaan. Suomen kieltä käytettiin kuitenkin huomattavasti enemmän kuin ruotsin kieltä. Tulosten mukaan osallistujat vaikuttivat opettajien kielivalintaan eniten, sillä he huomioivat kielivalinnassaan opiskelijoiden kielitaidon sekä sen, millä kielillä opiskelijat mieluiten kommunikoivat. Myös tilanteella ja aiheella oli hieman vaikutusta opettajien kielivalintaan.
Sekä opettajilla että opiskelijoilla on sekä positiivisia että negatiivisia kokemuksia kurssista. Opettajat kokivat, että saksa opetuskielenä oli haastava, sillä opiskelijoilla oli välillä hankaluuksia ymmärtää saksankielistä opetusta. Lisäksi he kokivat kurssin työläämpänä kuin tavallisen saksan kurssin, jolla on opiskelijoita vain yhdestä lukiosta. Molemmat opettajat kokivat kuitenkin kurssin onnistuneen hyvin. Myös opiskelijoiden mielestä saksa opetuskielenä oli haastava, mikä näkyi erityisesti ongelmana seurata kieliopin opetusta. Opiskelijat kokivat kuitenkin, että kurssi oli keskimäärin melko onnistunut, melko inspiroiva ja melko moderni. Suuri osa opiskelijoista oli kuitenkin epävarmoja haluavatko he osallistua uudelleen samanlaiselle lukioiden yhteiselle kurssille.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Man känner gemenskap med alla i skolan som man inte gör med sina andra vänner" : sverigefinska grundskoleelevers uppfattningar om tvåspråkig undervisning och betydelsen av finsk bakgrund
Laurila, Päivi (2013)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, kuinka tärkeänä kolmannen polven ruotsinsuomalaiset pitävät suomalaista taustaansa. Lisäksi selvitettiin, millainen identiteetti heillä on. Koska ruotsinsuomalaisten koulujen ... -
Tvåspråkig juristutbildning i Finland : studerandes åsikter om och erfarenheter av studieprogrammet
Liski, Emilia (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää kaksikielistä oikeustieteellistä korkeakoulututkintoa suorittavien opiskelijoiden mielipiteitä ja kokemuksia koulutusohjelmasta, sen toimivuudesta sekä vaikutuksista opiskelijoiden ... -
Familjespråkpolicy och språkanvändning i en tvåspråkig familj
Sulkunen, Anne (2016)Tämän maisteritutkielman tarkoituksena on selvittää kaksikielisen perheen kielellisiä toimintaperiaatteita kahtena eri ajankohtana ja millaisia muutoksia kielellisissä toimintaperiaatteissa on todettavissa ajan kuluessa. ... -
Svensklärarnas erfarenheter av undervisning av elever med invandrarbakgrund
Mustikkamaa, Mirjami (2014)Tämän tutkielman tarkoituksena on kartoittaa ruotsin opettajien kokemuksia maahanmuuttajien opettamisesta suomalaisessa peruskoulussa sekä opettajien käsityksiä omista taidoistaan opettaa ja kohdata maahanmuuttajataustaisia ... -
Lärar-elev-interaktionen i undervisning på ett andraspråk : finskspråkiga lärares erfarenheter av undervisning i Sverige
Sutinen, Emmi (2022)Tämä tutkimus keskittyy suomea äidinkielenään puhuviin opettajiin, jotka työskentelevät tällä hetkellä opetustehtävissä Ruotsissa ja opettavat toisella kielellään eli ruotsiksi. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.