Rapid changes in bodily and neural states affect learning
Declarative memories consist of the past events and factual information that can
be recalled. One of the most popular experimental paradigms used in studying
long-term memory formation is classical conditioning. Trace conditioning is a
hippocampus-dependent task where two separate sensory stimuli are presented
in contingency but with a temporal gap between. In trace eyeblink conditioning
a conditioned stimulus, usually a tone, is presented with a short silent period
followed by an airpuff to the eye. In the beginning of the learning process the
behavioral response to the airpuff is naturally a blink of an eye. After repeated
trials the subject learns to shut the eyelid after perceiving the tone but timing it
before the noxious airpuff. These are called the conditioned responses. Neural
oscillations occurring in the hippocampus are connected to learning. In addition,
hippocampal oscillations and some rapidly changing bodily states, such as the
cardiac cycle and respiration pattern, have rhythmical coupling. In the studies
reported here, rabbits and humans were trained in trace eyeblink conditioning
in contingency with specific states of hippocampal theta oscillation, cardiac
cycle and respiration. The neural processing of the external stimuli and
behavioral learning was affected when the conditioned stimulus was presented
during different phases of hippocampal theta oscillation. Next, we showed that
processing of responses evoked by an external stimulus was modulated
differently in the cortex and in the hippocampus when the conditioned
stimulus was presented either at the diastolic or systolic phase of the cardiac
cycle. Learning was enhanced if the conditioned stimulus was presented during
the diastolic phase. Finally, we showed that timing the whole conditioning trial
to the expiration phase was optimal for learning. The findings of these studies
are novel and suggest that not only the rapid changes in neural states but also
bodily states are connected and have an impact on learning and the neural
processing of the perceived external world. The aforementioned effects of bidirectional coupling of bodily states and the limbic system and, thus, the
modulation of stimulus processing should be considered in electrophysiological
measurements and experimental psychology. Furthermore, timing the
presentation of significant stimulus to noninvasively monitored specific bodily
states could be used to facilitate learning in cognitively demanding tasks.
...
Deklaratiivinen muisti koostuu tapahtumamuistista ja yleistietomuistista. Trace-
ehdollistamista on käytetty jo vuosikymmeniä assosiatiivisen oppimisen tutkimiseen, jonka ajatellaan olevan deklaratiivisesta muistista riippuvainen oppimisen muoto. Trace-silmäniskuehdollistamisessa ehdollinen ärsyke on yleensä
ääni, jonka esittämisen jälkeen tulee lyhyt ärsykkeetön tauko, jota seuraa silmään
kohdistuva ilmapuhallus. Oppimisen alussa ilmapuhallukseen reagoidaan spontaanisti räpäyttämällä silmää. Ärsykeparia esitetään toistuvasti ja lopulta silmää
opitaan räpäyttämään äänimerkin jälkeen ennen silmään tulevaa ärsyttävää ilmapuhallusta. Tällöin ärsykkeiden välinen assosiaatio aivoissa on vahvistunut ja
tuotetaan opittuja käyttäytymisvasteita. Merkittävin aivojen alue trace-ehdollistamisen oppimisen kannalta on hippokampus. Hippokampuksen hidasaaltovärähtelyiden väitetään olevan olennaisesti yhteydessä muistijälkien syntymiseen.
Lisäksi, kehon ja aivojen nopeiden tilavaihteluiden väitetään olevan yhteydessä
toisiinsa. Väitöskirjan tutkimuksissa selvitettiin hippokampuksen hidasaaltovärähtelyjen rytmisten vaiheiden, sydämen toimintavaiheiden ja hengityksen vaiheiden vaikutusta oppimiseen ja hermostollisten vasteiden muokkautumista.
Aluksi selvitettiin hidasaaltovärähtelyjen vaiheiden vaikutusta oppimiseen. Hermostolliset vasteet ulkoisiin ärsykkeisiin organisoituivat hippokampuksessa eri
tavoin riippuen hidasaaltovärähtelyn vaiheesta. Tällä oli vaikutusta myös oppimiseen. Seuraavaksi tutkittiin sydämen eri toimintavaiheiden, systolisen ja diastolisen, vaikutusta oppimiseen ja ulkoisen ärsytyksen aiheuttamien hermostollisten vasteiden muokkautuvuuteen. Hermostolliset vasteet hippokampuksessa ja
aivokuorella muokkautuivat eri tavoin diastolisessa ja systolisessa vaiheessa. Lisäksi, oppiminen tehostui kun ehdollinen ärsyke esitettiin sydämen toiminnan
diastolisessa vaiheessa. Lopuksi todistettiin, että myös hengityksen vaiheella on
merkitystä oppimisen kannalta. Väitöskirjan tutkimukset osoittavat, että hermoston ja kehon nopeat tilavaihtelut ovat yhteydessä toisiinsa ja että niiden tilavaihteluilla on merkittävä vaikutus oppimiseen ja ulkoisen aistiärsykeinformaation prosessointiin. Tulokset tulisi ottaa huomioon kokeellisessa tutkimuksessa,
jossa mitataan aivojen sähköisen toiminnan muutoksia. Oppimista voitaisiin tehostaa haastavissa oppimistilanteissa esimerkiksi käyttämällä kehon tilavaihteluja seuraavaa laitetta.
...




Publisher
Jyväskylän yliopistoISBN
978-951-39-7587-6ISSN Search the Publication Forum
2489-9003Contains publications
- Artikkeli I: Nokia, M., Waselius, T., Mikkonen, J., Wikgren, J., & Penttonen, M. (2015). Phase matters: responding to and learning about peripheral stimuli depends on hippocampal θ phase at stimulus onset. Learning and Memory, 22 (6), 307-317. DOI: 10.1101/lm.038166.115
- Artikkeli II: Waselius, Tomi; Pöllänen, Eveliina; Wikgren, Jan; Penttonen, Markku; Nokia, Miriam (2017). Hippocampal theta phase-contingent memory retrieval in delay and trace eyeblink conditioning. Behavioural Brain Research, 337 (0), 264-270. DOI: 10.1016/j.bbr.2017.09.001
- Artikkeli III: Waselius, Tomi; Wikgren, Jan; Halkola, Hanna; Penttonen, Markku; Nokia, Miriam (2018). Learning by heart : cardiac cycle reveals an effective time window for learning. Journal of Neurophysiology, 120 (2), 830-838. DOI: 10.1152/jn.00128.2018
- Artikkeli IV: Waselius, T., Wikgren, J., Penttonen, M., & Nokia, M. (2019). Breathe out and learn : Expiration-contingent stimulus presentation facilitates associative learning in trace eyeblink conditioning. Psychophysiology, 56 (9), e13387. DOI: 10.1111/psyp.13387
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- JYU Dissertations [130]
- Väitöskirjat [3178]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
The role of the hippocampal theta activity in classical eyeblink conditioning in rabbits
Nokia, Miriam (University of Jyväskylä, 2009) -
Hippocampal theta activity is selectively associated with contingency detection but not discrimination in rabbit discrimination-reversal eyeblink conditioning
Nokia, Miriam; Wikgren, Jan (Wiley, 2010)The relative power of the hippocampal theta-band (∼6 Hz) activity (theta ratio) is thought to reflect a distinct neural state and has been shown to affect learning rate in classical eyeblink conditioning in rabbits. We ... -
Disrupting neural activity related to awake-state sharp wave-ripple complexes prevents hippocampal learning
Nokia, Miriam; Mikkonen, Jarno; Penttonen, Markku; Wikgren, Jan (Frontiers Media, 2012)Oscillations in hippocampal local-field potentials (LFPs) reflect the crucial involvement of the hippocampus in memory trace formation: theta (4–8 Hz) oscillations and ripples (~200 Hz) occurring during sharp waves are ... -
Cardiac cycle and respiration phase affect responses to the conditioned stimulus in young adults trained in trace eyeblink conditioning
Waselius, Tomi; Xu, Weiyong; Sparre, Julia Isabella; Penttonen, Markku; Nokia, Miriam S. (American Physiological Society, 2022)Rhythms of breathing and heartbeat are linked to each other as well as to rhythms of the brain. Our recent studies suggest that presenting the conditioned stimulus during expiration or during the diastolic phase of the ... -
Rhythmic Memory Consolidation in the Hippocampus
Nokia, Miriam S.; Penttonen, Markku (Frontiers Media, 2022)Functions of the brain and body are oscillatory in nature and organized according to a logarithmic scale. Brain oscillations and bodily functions such as respiration and heartbeat appear nested within each other and coupled ...