Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMikkola, Leena
dc.contributor.authorNyyssönen, Anni
dc.date.accessioned2018-10-18T10:13:25Z
dc.date.available2018-10-18T10:13:25Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59866
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää asiakkaiden käsityksiä asiakassuhteesta ja sen kehittymisestä vuorovaikutusprosessien kautta. Tutkimuksessa keskityttiin tarkastelemaan B2B- eli yritysten välisiä asiakassuhteita. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja tutkimuksessa haastateltiin seitsemää henkilöä eri organisaatioista, jotka osallistuvat yrityksen asiakastapaamisiin asiakkaan roolissa. Aineiston analysoinnissa käytettiin teemoittelua ja tyypittelyä. Asiakkaat merkityksentävät asiakassuhdetta vuorovaikutussuhteelle tyypillisten piirteiden kautta. Asiakassuhde nähdään molempia osapuolia hyödyttävänä yhteistyönä, joka tähtää yhteisten tavoitteiden täyttymiseen. Asiakassuhdetta määritellään moniulotteiseksi ilmiöksi, jonka kehittymiseen vaikuttaa suuresti myyjän vuorovaikutusosaaminen. Asiakkaat näkevät myyjän organisaation edustajana, joka peilaa taustalla olevan yrityksen arvoja ja asenteita. Tuloksissa erottuu neljä erilaista asiakassuhdetyyppiä, jotka eroavat toisistaan esimerkiksi luottamuksen, sitoutumisen sekä vuorovaikutuksen kautta. Tulosten valossa näyttää siltä, että mitä enemmän suhteessa on esimerkiksi osapuolten välistä luottamusta, sitä parempana suhdetta pidetään. Hyvään asiakassuhteeseen liitetään luottamuksen lisäksi esimerkiksi henkilökohtainen palvelu, asiantuntijuus ja kaverillisuus. Tulosten mukaan suurin eroavaisuus asiakassuhteen ja muiden vuorovaikutussuhteiden välillä on sen sopimuksellisuus: asiakassuhde alkaa sopimuksesta tai oston teosta kun taas vuorovaikutussuhteen nähdään alkavan osapuolten ensimmäisestä vuorovaikutustilanteesta. Asiakassuhde kehittyy vaiheittain. Suurin riski asiakassuhteen kehittymisen pysähtymiselle on tulosten mukaan ennen asiakassuhteen alkamista, jolloin myyjän merkitys on suurimmillaan. Tulosten mukaan näyttää siltä, että myyjän ja asiakkaan eroavat käsitykset siitä millainen suhteen tulisi olla, johtavat asiakkaan tyytymättömyyteen ja jopa suhteen loppumiseen. Asiakassuhteella on siis tulosten mukaan paremmat mahdollisuudet kehittyä mikäli sen osapuolet jakavat samat odotukset. Myöhemmissä vaiheissa myyjän merkitys pienenee, ja mikäli suhde lopetetaan liittyvät syyt yleensä muihin asioihin.fi
dc.format.extent64
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othervuorovaikutussuhde
dc.subject.othervuorovaikutussuhteen kehittyminen
dc.titleB2B-asiakassuhde vuorovaikutussuhteena : asiakkaiden käsityksiä asiakassuhteen kehittymisestä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201810184445
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiainePuheviestintäfi
dc.contributor.oppiaineSpeech Communicationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3132
dc.subject.ysoyritykset
dc.subject.ysoasiakkaat
dc.subject.ysoviestintä
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysoasiakassuhde
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot