Epistemologies of (Un)sustainability in Swedish Crime Series Jordskott
Mäntymäki, H. (2018). Epistemologies of (Un)sustainability in Swedish Crime Series Jordskott. Green Letters, 22(1), 89-100. https://doi.org/10.1080/14688417.2017.1415159
Julkaistu sarjassa
Green LettersTekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
© Taylor & Francis, 2018
2018:1 | 2019:58 | 2020:100 | 2021:92 | 2022:68 | 2023:87 | 2024:84 | 2025:7
nvironmental themes have invaded Nordic TV crime series over the past few years. In this paper, the epistemological starting points of a Swedish series, Jordskott, are examined. The paper argues that the series criticizes the traditional humanist paradigm on which realistic crime narratives are based. It does so through the introduction of fantastic non-human beings with the help of which the boundaries of ‘nature’ and ‘human being’ are set mobile. In the series, subjectivities are rendered volatile and the humanist epistemological paradigm is questioned as a sustainable ground for defining what counts as a subject. Theoretically, the paper draws on posthumanist theory and ecocriticism. The paper argues that Jordskott promotes a new ecologically grounded understanding of the formation of subjectivities through hybridity not only on the level of the representation of individual characters, but also the crime genre.
Julkaisija
Taylor & FrancisISSN Hae Julkaisufoorumista
1468-8417Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/28643140
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Polar Bear in 'Fortitude' : Affective Aesthetics and Politics of Climate Change
Mäntymäki, Helen (European Association for the Study of Literature, Culture and the Environment, 2021)In the first season of the television Eco Noir crime series Fortitude (2015) the polar bear appears as a sticky object that embodies an ambiguous affective charge as an icon of global warming. This article ... -
Affective Estrangement and Ecological Destruction in TV Crime Series Fortitude
Koistinen, Aino-Kaisa; Mäntymäki, Helen (Palgrave Macmillan, 2020)Koistinen and Mäntymäki examine how graphic violence evokes affect in the context of ecological destruction in the UK-produced TV crime fiction series Fortitude (2015–17). They argue that the series mobilises generic ... -
Remote but Connected : Lapland as a Scene of Transnational Crime in Ivalo
Hiltunen, Kaisa (Aalborg Universitet, 2021)Set in a small town in the north of Finland, the crime TV series Ivalo (Arctic Circle, Finland, 2018) exemplifies the fascination of Nordic Noir with ‘remote’ locations as scenes of transnational crime. The plot seems to ... -
”Kaikki paha tulee Skandinaviasta” : Sukupuolittuneen ja seksualisoituneen väkivallan affektiivinen poetiikka ja politiikka Nordic noir -televisiosarjassa Modus
Koistinen, Aino-Kaisa; Mäntymäki, Helen (Filmiverkko ry, 2019)Tarkastelemme artikkelissamme, miten ruotsalainen rikossarja Modus (2015–) rakentaa sukupuolitetun ja seksuaalisen väkivallan kuvauksia sekä poeettisella että poliittisella tasolla. Tulkitsemme väkivaltafiktion kutsumia ... -
Avicenna on subjectivity : a philosophical study
Kaukua, Jari (University of Jyväskylä, 2007)Ab? cAl? Ibn S?n? (980–1037 jaa., lat. Avicenna) oli keskiajan arabifilosofeista kenties tärkein. Hänen ajattelunsa yhdisti omaperäisellä tavalla uusplatonistisen ja aristoteelisen perinteen aineksia. Ibn S?n?n vaikutus ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.