Saako näitä edes katsoa? : osallisuuden kulttuuri mielenterveysvlogeissa
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuskysymykseni tässä tutkielmassa ovat: Millaista puhetta tuotetaan mielenterveydestä suomalaisissa videoblogeissa? Toiseksi, millaista osallisuuden kulttuuria on tunnistettavissa vlogikulttuurin mielenterveysaiheisissa sisällöissä? Tarkoituksena on kuvailla tämänhetkistä suomalaista YouTube-videoiden ympärille syntynyttä yhteisöllisyyttä ja kulttuuria, josta käytän nimitystä vlogikulttuuri. Teoreettinen viitekehykseni pohjautuu osallisuuteen ja Henry Jenkinsin osallisuuden kulttuurin käsitteeseen. Aineisto koostuu digitaalisen etnografian avulla havainnoimistani vlogeista sekä niiden kommenttikeskusteluista kokoamastani tekstiaineistosta. Analyysimenetelmä on sisällönanalyysi. Työssäni pohdin tutkimuseettisiä seikkoja, jotka liittyvät julkisen, mutta henkilökohtaisia tietoja sisältävän kulttuurin tarkastelemiseen.
Tutkimustuloksena olen muodostanut neljä puhekategoriaa, jotka ovat mielenterveyden määrittelypuhe, psykiatrisen osastohoidon puhe, viiltely- ja itsetuhoisuuspuhe sekä instituutio- ja palvelujärjestelmäpuhe. Tutkielmani tuloksista voidaan päätellä, että suomalaisessa vlogikulttuurissa kietoutuvat yhteen nuorten vapaa-ajalla viihtyminen sekä tiedonhaku. Vlogit voivat tarjota vertaistuellista sisältöä mielenterveyteen liittyvistä asioista ja yksittäiset kanavat tai videojulkaisut toimia osallisuuden kokemuksen mahdollistavana tilana. Parhaimmillaan puhe mielenterveydestä on yhteisyyttä ja yksilön omaa ääntä vahvistavaa, mutta varsinaisesti vlogikulttuuri ei pysty tarjoamaan kaikille osallistujilleen tuota kokemusta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Silmiä avaavat tarinat : sijoituksen kokeneiden nuorten videoblogit
Mäkinen, Ronja (2017)Kandidaatintutkielmani aiheena ovat sijoituksen kokeneiden nuorten videoblogeissa kerrotut tarinat. Tutkin sisällön analyysin avulla viidellä eri kanavalla julkaistua, yhteensä yhdeksää videojulkaisua. Aineistoni sisältää ... -
Communicative memory of irregular migration : The re-circulation of news images on YouTube
Horsti, Karina (Sage, 2017)This article analyses user-generated YouTube cut and mix videos of irregular migration as producing communicative memory of those who have suffered at Europe’s external borders. Visual and textual analyses examine a neglected ... -
The building of a sense of community by the videoblogger Blogilates
Kemppainen, Kaisli (2018)YouTube on suosituin videotoistopalvelu Internetissä. Sivustolle voi ladata omia videoita, katsoa, tilata sekä kommentoida muiden videoita. Osa sivuston käyttäjistä on erittäin suosittuja ja heillä voi olla miljoonia ... -
Language and culture in synchronous chatrooms: a digital ethnographic study of two Twitch channels
Sundberg, Juho (2022)Internetin merkitys vuorovaikutuksen ja kielenkäytön alustana kasvaa jatkuvasti. Yhä enemmän ihmisten välisen kommunikaation tapahtumapaikkana ovat erinäiset foorumit, keskusteluhuoneet ja sosiaalinen media. Tämän tutkielman ... -
Johdanto : Menetelmäkirjan logos
Fingerroos, Outi; Kajander, Konsta; Lappi, Tiina-Riitta (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2022)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.