Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorJakonen, Mikko
dc.contributor.authorKainulainen, Marko
dc.date.accessioned2018-09-26T05:46:05Z
dc.date.available2018-09-26T05:46:05Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59665
dc.description.abstractTutkimus käsittelee kotimaista räpmusiikkia tavoitteenaan selvittää minkälaisia poliittisia piirteitä kyseinen musiikkityyli pitää sisällään. Tutkielmassa käydään erityisesti läpi suomiräpin julkaistua yhteiskuntakriittistä materiaalia, nostaen esiin sieltä kumpuavia teemoja kuten suhtautumista luokkajakoon, yhteiskuntajärjestelmään, virkavaltaan ja kannabikseen. Työ käy läpi myös viihteellisempää suomiräppiä ja näiden kahden tyylisuunnan välisiä vastakkainasetteluja. Suomiräpin poliittisuus kulminoituu ennen kaikkea juuri yhteiskuntakriittisen ja vaihtoehtoisen sekä viihteellisen ja kaupallisen räpin väliseen jännitteeseen ja vastakkainasetteluun. Tässä poliittisessa tilassa kohtaavat marginaali ja valtavirta, kriittisyys ja yltiöpositiivisuus, maailmanparantaminen ja yksilökeskeisyys, omaehtoisuus ja kaupallisuus sekä köyhyys ja rikkaus. Työn teoreettisena taustana toimii Antonio Gramscin hegemoniateoria. Taistelu hegemoniasta, missä se joko voitetaan tai hävitään, käydään Gramscin mukaan useimmiten juuri jokapäiväisessä elämässä ja arkisessa kulttuurissa. Tutkimuksen pääasiallisena aineistona toimii kotimaiseen rytmimusiikkikenttään lähtemättömän jälkensä jättäneet nimet, kuten yhteiskuntakriittisestä materiaalistaan tunnetut Asa ja Hannibal sekä viihteellisempää tuotantoa edustavat Cheek ja Elastinen. Työhön valikoituneet artistit ovat kaikki vakiinnuttaneet paikkansa kotimaisen räpin kentällä sekä julkaisseet useampia merkittäviksi julkaisuiksi laskettavia levyjä.fi
dc.format.extent88
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherSuomiräp
dc.subject.otherGramsci
dc.subject.otherpolitiikka
dc.subject.otherkulttuuri
dc.subject.otherSuomi
dc.titlePunainen tiili : suomalaisen räpmusiikin poliittisuus
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201809264242
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineValtio-oppifi
dc.contributor.oppiainePolitical Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi208
dc.subject.ysopopulaarimusiikki
dc.subject.ysoyhteiskuntakritiikki
dc.subject.ysopoliittisuus
dc.subject.ysopolitiikka
dc.subject.ysorap
dc.subject.ysohegemonia
dc.subject.ysohip hop
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot