dc.contributor.author | Vainio, Siiri | |
dc.date.accessioned | 2018-09-24T12:07:35Z | |
dc.date.available | 2018-09-24T12:07:35Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59651 | |
dc.description.abstract | Vainio, Siiri. 2018. Kehitysvammaisten oppilaiden osallisuus erityisluokanopettajien kuvaamana. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 75 sivua.
Tämän tutkimuksen aiheena on kehitysvammaisten oppilaiden osallisuus. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten erityisluokanopettajat kuvailevat kehitysvammaisten oppilaiden osallisuutta ja sen toteutumista. Lisäksi haluttiin selvittää, mikä erityisluokanopettajien mukaan mahdollistaa osallisuutta ja millaisia keinoja he käyttävät työssään kehitysvammaisten oppilaiden osallisuuden tukemiseksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka tarkastelukohteena olivat erityisluokanopettajien kuvaukset kehitysvammaisten oppilaiden osallisuudesta. Tutkimusaineisto kerättiin yksilöhaastatteluin ja haastatteluaineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmällä.
Tutkimukseen osallistuneiden erityisluokanopettajien mukaan osallisuus on osallistumista erilaisissa toimintaympäristöissä ja vaikutusvaltaa sekä itseä että ympäristöä koskevissa asioissa. Lisäksi osallisuutta määrittää erityisluokan-opettajien mukaan yksilön oma kokemus osallisuudesta. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että kehitysvammaisten oppilaiden osallisuus ei erityisluokanopettajien mukaan toteudu käytännössä niin kuten pitäisi.
Haastateltavien mukaan kehitysvammaisten oppilaiden osallisuutta mahdollistavat sekä ympäristöön että oppilaaseen liittyvät tekijät. Tuloksissa painottui kuitenkin, että kehitysvammaisten oppilaiden osallisuuden toteutuminen riippuu muista ihmisistä ja sen toteutumiseen on kiinnitettävä tietoista huomiota opetuksessa. | fi |
dc.format.extent | 75 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | vaikuttaminen | |
dc.title | Kehitysvammaisten oppilaiden osallisuus erityisluokanopettajien kuvaamana | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201809244225 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | vaikuttaminen | |
dc.subject.yso | osallistuminen | |
dc.subject.yso | osallistaminen | |
dc.subject.yso | vammaisuus | |
dc.subject.yso | osallisuus | |
dc.subject.yso | erityisoppilaat | |
dc.subject.yso | kehitysvammaisuus | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |