Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorVainio, Siiri
dc.date.accessioned2018-09-24T12:07:35Z
dc.date.available2018-09-24T12:07:35Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59651
dc.description.abstractVainio, Siiri. 2018. Kehitysvammaisten oppilaiden osallisuus erityisluokanopettajien kuvaamana. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 75 sivua. Tämän tutkimuksen aiheena on kehitysvammaisten oppilaiden osallisuus. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten erityisluokanopettajat kuvailevat kehitysvammaisten oppilaiden osallisuutta ja sen toteutumista. Lisäksi haluttiin selvittää, mikä erityisluokanopettajien mukaan mahdollistaa osallisuutta ja millaisia keinoja he käyttävät työssään kehitysvammaisten oppilaiden osallisuuden tukemiseksi. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka tarkastelukohteena olivat erityisluokanopettajien kuvaukset kehitysvammaisten oppilaiden osallisuudesta. Tutkimusaineisto kerättiin yksilöhaastatteluin ja haastatteluaineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmällä. Tutkimukseen osallistuneiden erityisluokanopettajien mukaan osallisuus on osallistumista erilaisissa toimintaympäristöissä ja vaikutusvaltaa sekä itseä että ympäristöä koskevissa asioissa. Lisäksi osallisuutta määrittää erityisluokan-opettajien mukaan yksilön oma kokemus osallisuudesta. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että kehitysvammaisten oppilaiden osallisuus ei erityisluokanopettajien mukaan toteudu käytännössä niin kuten pitäisi. Haastateltavien mukaan kehitysvammaisten oppilaiden osallisuutta mahdollistavat sekä ympäristöön että oppilaaseen liittyvät tekijät. Tuloksissa painottui kuitenkin, että kehitysvammaisten oppilaiden osallisuuden toteutuminen riippuu muista ihmisistä ja sen toteutumiseen on kiinnitettävä tietoista huomiota opetuksessa.fi
dc.format.extent75
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othervaikuttaminen
dc.titleKehitysvammaisten oppilaiden osallisuus erityisluokanopettajien kuvaamana
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201809244225
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysovaikuttaminen
dc.subject.ysoosallistuminen
dc.subject.ysoosallistaminen
dc.subject.ysovammaisuus
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysoerityisoppilaat
dc.subject.ysokehitysvammaisuus
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright