Show simple item record

dc.contributor.editorJahnukainen, Markku
dc.contributor.editorKontu, Elina
dc.contributor.editorThuneberg, Helena
dc.contributor.editorVainikainen, Mari-Pauliina
dc.date.accessioned2018-09-21T08:36:08Z
dc.date.available2018-09-21T08:36:08Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.isbn978-952-5401-85-1
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59618
dc.description.abstractErityisopetuksena tunnettu perusopetuksen keskeinen toimintamalli on ollut voimallisten muutosten kohteena 1990-luvun lopulta aina näihin päiviin saakka. Vuoden 1998 perusopetuslain myötä alkanut asteittaisten uudistusten sarja kulminoitui vuonna 2011 voimaan tulleisiin perusopetuslain muutoksiin ja oppimisen ja koulunkäynnin tuen järjestelmän toimeenpanoon. Edellisenä vuonna toteutettu valtionosuuslain muutos vaikutti myös olennaisesti erityisopetuksen rahoitukseen ja resursointiin. Teos kokoaa yhteen kolmen toisiaan teemoiltaan sivuavan Helsingin ja Jyväskylän yliopistojen tutkimushankkeen tuloksia. Tutkimushankkeissa sekä rahoituksen että erityisopetuksen järjestelmän reformia on tarkasteltu sekä teoreettisesti että erityisesti kuntien ja koulujen käytännöissä havaittujen vaikutusten näkökulmasta. Tutkimukset antavat varsin yhtenevän kuvan siitä, että kaikessa monimutkaisuudessaan uudistukset ovat istuneet suomalaiseen toimintakäytäntöön hyvin: vaikka reformit ovat aiheuttaneet joiltain osin lisätyötä, ne ovat myös tuottaneet selvää lisäarvoa. Muutos ei kuitenkaan pysähdy paikalleen: jotain vanhasta säilyy samalla kun jotain uutta syntyy. Teos sopii sekä yliopistolliseksi kurssikirjaksi että itseopiskeluun kaikille perusopetuksen ja erityisopetuksen parissa toimiville opettajille ja tutkijoille.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen kasvatustieteellinen seura
dc.relation.ispartofseriesKasvatusalan tutkimuksia
dc.rightsIn Copyright
dc.titleErityisopetuksesta oppimisen ja koulunkäynnin tukeen
dc.typebook
dc.identifier.urnURN:ISBN:978-952-5401-85-1
dc.relation.issn2489-768X
dc.relation.numberinseries67
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.subject.ysospecial education (teaching)en
dc.subject.ysobasic educationen
dc.subject.ysoschool attendanceen
dc.subject.ysolearningen
dc.subject.ysoresourcesen
dc.subject.ysoteaching and instructionen
dc.subject.ysoBasic Education Acten
dc.subject.ysoschool reformen
dc.subject.ysoerityisopetusfi
dc.subject.ysoperusopetusfi
dc.subject.ysokoulunkäyntifi
dc.subject.ysoopetusfi
dc.subject.ysoperusopetuslakifi
dc.subject.ysokoulunuudistusfi
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.date.digitised2018


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright