Sukupuolivähemmistöt tasa-arvosuunnittelussa : tarkastelussa julkiset työpaikat ja oppilaitokset
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Sukupuolivähemmistöt ovat yhteiskunnallisesti marginalisoitu ja paljon syrjintää kohtaava ihmisryhmä. Suomen nykyinen tasa-arvolaki velvoittaa viranomaistahot, työpaikat ja oppilaitokset sukupuolivähemmistöjen syrjinnän suunnitelmalliseen ja tavoitteelliseen ennaltaehkäisyyn. Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, miten sukupuolivähemmistöt huomioidaan julkisten työpaikkojen ja oppilaitosten tasa-arvosuunnittelussa ja millaisia toimenpiteitä heidän asemansa parantamiseksi suunnitellaan. Tämän kartoittamiseksi tarkastelin yhdeksän julkiseen sektoriin kuuluvan tahon tasa-arvosuunnitelmia aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että sukupuolen moninaisuuden huomioiminen tasa-arvosuunnitelmissaon vaihtelevaa. Sukupuolivähemmistöistä puhutaan osassa suunnitelmia tukeutuen pitkälti lakiin ja määritelmiin, kun taas osassa sukupuolivähemmistöjen syrjintää käsitellään enemmän ja se tunnistetaan ongelmana, jonka korjaamiseksi tehdään toimintasuunnitelmia. Lisäksi tasa-arvosuunnitelmissa näkyvät vallitsevat sukupuolikäsitykset eikä sukupuolen moninaisuutta ole niissä otettu huomioon kokonaisvaltaisesti. Tasa-arvosuunnitelmissa puhutaan sekä käytännönläheisistä toimenpiteistä, joita ovat sukupuolineutraalien saniteettitilojen ja kolmannen sukupuolikategorian hallinnollinen lisääminen, että strategisista toimenpiteistä, joita ovat asennetyö, henkilöstön koulutus ja muiden hallinnollisten suunnitelmien tekeminen.
Tulosten mukaisten toimenpidesuunnitelmien toteuttamisella voi olla positiivisia vaikutuksia sukupuolivähemmistöjen asemaan työpaikoilla ja oppilaitoksissa. Kuitenkin monien organisaatioiden tasa-arvosuunnitelmissa on tasa-arvolain näkökulmasta puutteita, eivätkä kaikki organisaatiot välttämättä ota sukupuolivähemmistöjä huomioon tasa-arvosuunnittelussaan lainkaan. Tasa-arvosuunnittelun kehittäminen näiltä osin tiedotuksen ja koulutuksen keinoin organisaatioissa olisikin tarpeen. Tasa-arvolain velvoitteiden noudattamista tulisi myös valvoa entistä paremmin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Navigointia terveydenhuollossa : sukupuolivähemmistöjen kokemuksia yleisestä terveydenhuollosta ja sukupuolen korjausprosessista
Loponen, Ida (2021)Sukupuolivähemmistöt ovat marginalisoitu ihmisryhmä suomalaisessa yhteiskunnassa. Tämän tutkimuksen tehtävänä on selvittää, millaisia kokemuksia sukupuolivähemmistöillä on sukupuolen korjausprosessista ja muusta ... -
Mitä väliä sukupuolella? : ideoita ja ajatuksia tasa-arvosta keskustelemiseen yläkoulussa
Ahlfors, Janina; Karvonen, Kirsi; Nikkola, Tiina; Okkolin, Mari-Anne; Saresma, Tuija (Jyväskylän yliopisto, 2017) -
Tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta vai "poliittista pas..."? : diskurssianalyyttinen näkökulma liikuntajärjestöjen puheeseen tasa-arvopolitiikasta ja sukupuolten tasa-arvosta
Isosomppi, Saara (2017)Vuonna 2015 päivitetyn liikuntalain lähtökohtiin kirjattiin tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistäminen. Samalla Opetus- ja kulttuuriministeriö alkoi edellyttää järjestöiltä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmia osana ... -
Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen syrjintäkokemukset liikunnassa ja urheilussa
Ylönen, Alejandro (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia syrjintäkokemuksia seksuaali- ja sukupuolivähemmistöillä oli liikunnassa ja urheilussa. Tutkimuksen tein laadullisena ja valitsin fenomenologis-hermeneuttisen tutkimusotteen. ... -
”Et olis sekaryhmät, unisex-pukuhuone ja et opettajia olis jotenkin perehdytetty asiaan” : sateenkaarinuoret, koululiikunta ja liikuntaharrastukset
Berg, Päivi; Kokkonen, Marja (Suomen kouluhistoriallinen seura, 2020)Tarkastelemme sateenkaarinuorten kokemuksia syrjinnästä koululiikunnassa ja liikuntaharrastuksissa, heidän näkemyksiään koululiikunnan ja liikuntaharrastusten käytännöistä sekä heidän esittämiään keinoja koululiikunnan ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.