Show simple item record

dc.contributor.advisorPääjoki, Tarja
dc.contributor.authorLankinen, Minna
dc.date.accessioned2018-09-13T07:30:29Z
dc.date.available2018-09-13T07:30:29Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59500
dc.description.abstractTutkielmassani käsittelen yhden taidekasvatusprojektin avulla taide- ja museokasvatuksen mahdollisuuksia tukea valmistavaan opetukseen osallistuvien maahanmuuttajalasten kotoutumista, oppimista, ja identiteetin vahvistamista sekä pohdin valokuvausta taidekasvatuksen välineenä maahanmuuttajien kanssa työskenneltäessä. Tutkielma on laadullinen toimintatutkimus Minä ja Me –opitaan yhdessä taiteessa –projektista, jossa toimin itse ohjaajana. Näkökulma tutkielmassa on yhteisöllinen, osallistava ja monikulttuurinen taidekasvatus. Aineisto muodostuu osallistuvasta havainnoinnista, tutkijan päiväkirjoista sekä osallistuvien organisaatioiden päähenkilöiden haastatteluista. Tutkielmassa arvioin projektin toimivuutta, verraten sitä aikaisempaan tutkimukseen sekä taidekasvatuksen teoriaan. Tutkimus osoitti taide- ja museokasvatuksen hyväksi välineeksi tukea maahanmuuttajalasten kotoutumista, oppimista ja identiteetin vahvistamista. Projekti toi lisää ymmärrystä maahanmuuttajalasten tilanteesta. Kokemus toi lapsille iloa ja opetti uusia taitoja, joita he selkeästi arvostivat. Tuomalla museon osaksi valmistavan opetuksen kouluvuotta monipuolistimme lasten näkemystä kaupungista jossa he asuvat ja näin edistimme kotoutumista. Taidemuseon tavoitteena oli saavuttaa uusia ihmisiä ja valmistavan luokan tavoite oli oppia uusia tapoja toimia yhteistyössä ympäröivän yhteiskunnan kanssa. Vähäistä ei ollut myöskään projektissa toimineiden aikuisten tiedon ja taidon syvenemisen merkitys.fi
dc.format.extent83
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleKuvaa mua! : museo- ja taidekasvatusprojekti maahanmuuttajalasten kotoutumista, oppimista ja identiteetin kasvua tukemassa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201809134102
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTaidekasvatusfi
dc.contributor.oppiaineArt Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi311
dc.subject.ysomuseopedagogiikka
dc.subject.ysoyhteisötaide
dc.subject.ysotaidekasvatus
dc.subject.ysokotouttaminen
dc.subject.ysokotoutuminen
dc.subject.ysomonikulttuurisuus
dc.subject.ysomaahanmuuttajat
dc.subject.ysososiokulttuurinen innostaminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record