dc.contributor.advisor | Hakala, Juha T. | |
dc.contributor.author | Kalliokoski, Kaija | |
dc.date.accessioned | 2018-09-12T06:11:49Z | |
dc.date.available | 2018-09-12T06:11:49Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59462 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 10-12-vuotiaiden lasten tapoja viettää koulupäivän jälkeistä vapaa-aikaa. Tutkimuksessa mielenkiinto kohdistui erityisesti lasten nukkumiseen sekä medialaitteiden käyttöön. Tutkimuksen teoriaosassa esitellään vapaa-aika- käsitteen taustaa sekä median ja unen osuutta lasten vapaa-aikaan. Saatuja tuloksia vertaillaan aiempiin lasten vapaa-aikatutkimuksiin.
Tutkimukseen osallistui 80 5.-6. luokkalaista lasta joista 65 palautti kyselylomakkeen. Aineisto kerättiin paperisella lomakkeella, joka koostui päiväkirjataulukosta sekä avoimista kysymyksistä. Päiväkirjaan merkittiin ajankäyttötoiminnot kahden vuorokauden ajalta. Tulokset luokiteltiin ja analysoitiin määrällisen tutkimuksen keinoin SPSS- ohjelmaa hyväksikäyttäen.
Tutkimuksen tulokset vastaavat aiempien lasten ajankäyttötutkimusten tuloksia. Lapset viettävät paljon aikaa erityisesti erilaisten liikuntaharrastusten ja medialaitteiden parissa. Yksilölliset erot liikunnan ja medialaitteiden käytössä ovat kuitenkin suuria. 54 prosenttia tutkimukseen osallistuneista lapsista liikkui suositusten mukaisesti tunnin päivässä ja 42 prosenttia käytti aikaa medialaitteilla ruutuaikasuosituksen mukaisesti enimmillään kaksi tuntia päivässä. Suurin osa lapsista koki olevansa pirteä aamulla kouluun lähtiessä. Lapset nukkuvat keskimäärin 9,5 tuntia yössä eli nykyisten kansainvälisten tutkimusten pohjalta laadittujen suositusten mukaisesti. | fi |
dc.format.extent | 77 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Koululaisten vapaa-aikaa etsimässä : tutkimus 10-12- vuotiaiden vapaa-ajasta | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201809124072 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | koululaiset | |
dc.subject.yso | ajankäyttö | |
dc.subject.yso | uni (biologiset ilmiöt) | |
dc.subject.yso | vapaa-aika | |
dc.subject.yso | harrastukset | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |