University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

“Olette opettamassa väärässä vaiheessa, väärän ikäisiä” : vanhempien näkemyksiä kieltenopetuksen kehittämisestä

Thumbnail
View/Open
717.0 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Isokoski, Joanna |
Kaikkonen, Vilhelmiina
Date
2018
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Opetushallitus sekä Opetus- ja kulttuuriministeriö käynnistivät alkuvuodesta 2017 kieltenopetuksen varhentamisen, kehittämisen ja lisäämisen kärkihankkeen osana hallituksen osaamisen ja koulutuksen kärkihankkeen Uusi peruskoulu –ohjelmaa. Kielten opiskelu Suomessa on yksipuolistunut ja perusopetuksen kielitarjonta kaventunut. Kielten kärkihankkeen avulla pyritään monipuolistamaan kieltenopetusta ja vahvistamaan kielitaitoa. Vahemmilla on suuri vaikutus lastensa kieltenopiskeluun sekä kielivalintoihin, joten tämän tutkimuksen tarkoituksena on nostaa esiin vanhempien näkemyksiä ja toiveita kieltenopetuksen kehittämisestä. Aineisto on kerätty Opetushallituksen toimesta Vanhempainliiton ja Förbundet hem och skola rf:n jäsenvanhemmilta sähköisellä kyselylomakkeella. Analysoimme kyselyn kolmen avoimen kysymyksen vastauksia vanhempien näkemyksistä kieltenopetuksen kehittämisestä. Näihin kysymyksiin vastasi yhteensä 274 vanhempaa. Teemoittelimme vastauksista esiin nousseet kehitysehdotukset ja kvantifioimme aineiston selvittääksemme teemojen toistuvuuden. Lisäksi vertailimme eroja suomen- ja ruotsinkielisten vastaajien vastausten välillä. Valtaosa vanhemmista varhentaisi kieltenopetuksen aloitusikää. Suuri osa kannatti myös suullisen kielitaidon painottamista opetuksessa, nykyistä laajempaa kielivalikoimaa, pakollisten tai valinnaisten kielten määrän lisäämistä sekä muutoksia opiskelussa käytettäviin työtapoihin. Vain suomenkieliset vastaajat ehdottivat ruotsin kielen pakollisuudesta luopumista. Ruotsinkieliset vastaajat sen sijaan toivoivat ylimääräistä vierasta kieltä jo alaluokkien aikana. Kieltenopetusta on pyritty monipuolistamaan ja laadukkuutta lisäämään useiden erilaisten kielikoulutuspoliittisten hankkeiden avulla, mutta apurahojen loputtua sovittuihin tavoitteisiin ei ole pystytty sitoutumaan. Kehitysehdotusten toteuttaminen vaatii muutoksia valtakunnallisen, alueellisen ja paikallisen tason toiminnassa. Peruskoulun kieltenopetuksessa tehtävässä muutostyössä on kuitenkin huomioitava vaikutukset, jotka saattavat ulottua toisen ja kolmannen asteen koulutuksiin sekä työelämään. ...
Keywords
kieltenopetus opetuksen kehittäminen kieltenopetuksen varhentaminen kielikoulutuspolitiikka peruskoulu vanhemmat opetus vieraat kielet kielet
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201809124069

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Kuntanäkökulmaa kansallisen kielivarannon kehittämiseen 

    Kyckling, Erja; Skinnari, Kristiina (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2018)
  • Kieltenopetuksen varhentamisen kärkihankkeen seurantapilotti : loppuraportti 

    Huhta, Ari; Leontjev, Dmitri (2019)
  • Varhennettu englannin kielen opetus opettajien, esikoululaisten ja vanhempien käsityksissä : fenomenografinen tutkimus 

    Pesonen, Päivikki (2020)
    Kuluvan vuoden 2020 alusta lähtien jokainen ensimmäisen luokan oppilas aloittaa toisen tai vieraan kielen opiskelun viimeistään ensimmäisen luokan kevätlukukaudella. Useimmille suomalaislapsille varhennettu kieli on englanti. ...
  • “How are you, siihen me sanotaan I’m fine” : tapaustutkimus oppilaiden ja kielenopettajan käsityksistä kielestä ja kielen oppimisesta varhaisen englannin opetuksen kontekstissa 

    Mård-Miettinen, Karita; Pitkänen-Huhta, Anne (Suomen ainedidaktinen tutkimusseura; Itä-Suomen yliopisto, Filosofinen tiedekunta, 2022)
    Vuonna 2020 Suomessa käynnistettiin uudenlaisen pohjan luominen kielen oppimisen jatkumolle, kun ensimmäisen vieraan tai toisen kotimaisen kielen aloitus varhennettiin ensimmäiselle vuosiluokalle. Tutkimus on osoittanut, ...
  • Varhemmin helposti : luokanopettajien käytännön ideoita kieltenopetuksen varhentamiseen 

    Kangasvieri, Tea; Moate, Josephine (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2018)
    Tässä artikkelissa käsitellään luokanopettajien luovia ratkaisuja englannin kielen varhentamisessa alakoulun ensimmäisellä ja toisella luokalla. Luokanopettajilta kerättiin raportteja kevään 2018 aikana heidän ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre