“Olette opettamassa väärässä vaiheessa, väärän ikäisiä” : vanhempien näkemyksiä kieltenopetuksen kehittämisestä
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Opetushallitus sekä Opetus- ja kulttuuriministeriö käynnistivät alkuvuodesta 2017 kieltenopetuksen varhentamisen, kehittämisen ja lisäämisen kärkihankkeen osana hallituksen osaamisen ja koulutuksen kärkihankkeen Uusi peruskoulu –ohjelmaa. Kielten opiskelu Suomessa on yksipuolistunut ja perusopetuksen kielitarjonta kaventunut. Kielten kärkihankkeen avulla pyritään monipuolistamaan kieltenopetusta ja vahvistamaan kielitaitoa. Vahemmilla on suuri vaikutus lastensa kieltenopiskeluun sekä kielivalintoihin, joten tämän tutkimuksen tarkoituksena on nostaa esiin vanhempien näkemyksiä ja toiveita kieltenopetuksen kehittämisestä. Aineisto on kerätty Opetushallituksen toimesta Vanhempainliiton ja Förbundet hem och skola rf:n jäsenvanhemmilta sähköisellä kyselylomakkeella. Analysoimme kyselyn kolmen avoimen kysymyksen vastauksia vanhempien näkemyksistä kieltenopetuksen kehittämisestä. Näihin kysymyksiin vastasi yhteensä 274 vanhempaa. Teemoittelimme vastauksista esiin nousseet kehitysehdotukset ja kvantifioimme aineiston selvittääksemme teemojen toistuvuuden. Lisäksi vertailimme eroja suomen- ja ruotsinkielisten vastaajien vastausten välillä. Valtaosa vanhemmista varhentaisi kieltenopetuksen aloitusikää. Suuri osa kannatti myös suullisen kielitaidon painottamista opetuksessa, nykyistä laajempaa kielivalikoimaa, pakollisten tai valinnaisten kielten määrän lisäämistä sekä muutoksia opiskelussa käytettäviin työtapoihin. Vain suomenkieliset vastaajat ehdottivat ruotsin kielen pakollisuudesta luopumista. Ruotsinkieliset vastaajat sen sijaan toivoivat ylimääräistä vierasta kieltä jo alaluokkien aikana. Kieltenopetusta on pyritty monipuolistamaan ja laadukkuutta lisäämään useiden erilaisten kielikoulutuspoliittisten hankkeiden avulla, mutta apurahojen loputtua sovittuihin tavoitteisiin ei ole pystytty sitoutumaan. Kehitysehdotusten toteuttaminen vaatii muutoksia valtakunnallisen, alueellisen ja paikallisen tason toiminnassa. Peruskoulun kieltenopetuksessa tehtävässä muutostyössä on kuitenkin huomioitava vaikutukset, jotka saattavat ulottua toisen ja kolmannen asteen koulutuksiin sekä työelämään.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24525]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kuntanäkökulmaa kansallisen kielivarannon kehittämiseen
Kyckling, Erja; Skinnari, Kristiina (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2018) -
Kieltenopetuksen varhentamisen kärkihankkeen seurantapilotti : loppuraportti
Huhta, Ari; Leontjev, Dmitri (2019) -
Varhennettu englannin kielen opetus opettajien, esikoululaisten ja vanhempien käsityksissä : fenomenografinen tutkimus
Pesonen, Päivikki (2020)Kuluvan vuoden 2020 alusta lähtien jokainen ensimmäisen luokan oppilas aloittaa toisen tai vieraan kielen opiskelun viimeistään ensimmäisen luokan kevätlukukaudella. Useimmille suomalaislapsille varhennettu kieli on englanti. ... -
“How are you, siihen me sanotaan I’m fine” : tapaustutkimus oppilaiden ja kielenopettajan käsityksistä kielestä ja kielen oppimisesta varhaisen englannin opetuksen kontekstissa
Mård-Miettinen, Karita; Pitkänen-Huhta, Anne (Suomen ainedidaktinen tutkimusseura; Itä-Suomen yliopisto, Filosofinen tiedekunta, 2022)Vuonna 2020 Suomessa käynnistettiin uudenlaisen pohjan luominen kielen oppimisen jatkumolle, kun ensimmäisen vieraan tai toisen kotimaisen kielen aloitus varhennettiin ensimmäiselle vuosiluokalle. Tutkimus on osoittanut, ... -
Varhemmin helposti : luokanopettajien käytännön ideoita kieltenopetuksen varhentamiseen
Kangasvieri, Tea; Moate, Josephine (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2018)Tässä artikkelissa käsitellään luokanopettajien luovia ratkaisuja englannin kielen varhentamisessa alakoulun ensimmäisellä ja toisella luokalla. Luokanopettajilta kerättiin raportteja kevään 2018 aikana heidän ...