dc.contributor.advisor | Torppa, Minna | |
dc.contributor.author | Rintamäki, Emmi | |
dc.contributor.author | Tikkanen, Sari | |
dc.date.accessioned | 2018-09-04T05:21:01Z | |
dc.date.available | 2018-09-04T05:21:01Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59424 | |
dc.description.abstract | Lukutaitoa ja lukivaikeutta voidaan selittää voimakkaan perinnöllisyyden lisäksi ympäristöön liittyvillä tekijöillä. Tässä tutkimuksessa ollaan kiinnostuneita ympäristön ja lukutottumusten yhteydestä aikuisten lukivaikeuteen. Tutkimuksessa hyödynnetään identtisten kaksosten asetelmaa, jota ei ole aikaisemmin käytetty lukivaikeuden tutkimuksissa, vaikka se mahdollistaa hyvin ympäristön tarkastelun ilman geneettistä efektiä. Erityisen kiinnostuneita ollaan kaksospareista, joiden lukutaito on toisiinsa nähden erilainen, sillä samasta DNAsta johtuen erot ovat todennäköisesti ympäristöstä johtuvia.
Tutkimuksessa selvitettiin eroavatko luku- ja kirjoitustaidon suhteen erilaiset identtiset kaksoset toisistaan lukutottumuksissa, asenteessa lukemista ja koulua kohtaan tai koulutuspolun lukemisen määrässä. Lisäksi selvitettiin, onko lukutaidoltaan erilaisten identtisten kaksosten välinen ero lukutottumuksissa, asenteessa lukemista ja koulua kohtaan tai lukemisen määrässä koulutuspolulla suurempi kuin kaksosilla, joista molemmat ovat taitavia lukijoita tai joista molemmilla on lukivaikeuksia.
Lukutaidoltaan erilaisten kaksosten välillä löytyi eroavaisuuksia myös ympäristötekijöissä. Tutkimuksessa selvisi, että lukutaidoltaan heikompi kaksonen lukee vähemmän kirjoja ja hänen asenteensa lukemista kohtaan on huonompi verrattuna lukutaidoltaan normaaliin kaksoseen. Lukutaidoltaan erilaisten kaksosten asenteet lukemista kohtaan erosivat toisistaan enemmän verrattuna kaksosiin, joiden lukutaito keskenään on samanlainen. Lukutaidoltaan erilaisten kaksosten internetlukemisen määrä vaihteli myös huomattavasti enemmän kuin kaksosilla, joista molemmilla on haasteita lukemissa. | fi |
dc.format.extent | 34 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | ympäristö | |
dc.title | Lukutaidoltaan erilaisten identtisten kaksosten erot ympäristössä aikuisina | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201809044016 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | ympäristö | |
dc.subject.yso | lukutottumukset | |
dc.subject.yso | aikuiset | |
dc.subject.yso | lukihäiriöt | |
dc.subject.yso | kaksostutkimus | |
dc.subject.yso | kaksoset | |
dc.subject.yso | luetun ymmärtäminen | |
dc.subject.yso | oppimisvaikeudet | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |