Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPellinen, Jukka
dc.contributor.authorItkonen, Juho
dc.date.accessioned2018-08-31T06:00:46Z
dc.date.available2018-08-31T06:00:46Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59398
dc.description.abstractVeromyöntyvyys tarkoittaa tulojen raportoimista ja verojen maksamista verolakien mukaisesti. Perinteisesti veromyöntyvyyttä on tutkimuksissa pyritty selittämään taloustieteellisillä malleilla, kuten odotetun hyödyn teorialla. Näiden on kuitenkin havaittu selittävän veromyöntyvyyttä heikosti veromyöntyvyyden ollessa yleensä huomattavasti korkeampaa kuin mallit ehdottaisivat. 1990- ja 2000-lukujen vaihteessa tutkimuksissa on alettu hyödyntää taloudellisten tekijöiden lisäksi myös esimerkiksi sosiologisia ja psykologisia tekijöitä, kuten henkilökohtaisia ja sosiaalisia normeja ja oikeudenmukaisuuden tunnetta. Myös veroviranomaisten vaikutusmahdollisuuksien on perinteisesti nähty koostuvan veronmaksajien valvonnasta ja sääntöjä rikkoneiden rangaistusten kovuudesta. Veroviranomaiset voisivat kuitenkin hyötyä suuresti myös sosiaalisten tekijöiden vaikutusten ymmärtämisestä. Tässä tutkimuksessa tutkitaan suomalaisten pk-yritysten veromyöntyvyyttä. Tavoitteena oli selvittää millä tasolla suomalaisten pk-yritysten veromyöntyvyys on, mistä ominaisuuksista se muodostuu ja mitkä asiat siihen vaikuttavat. Lisäksi pyrittiin selvittämään, miten Verohallinto pyrkii vaikuttamaan suomalaisten pk-yritysten veromyöntyvyyteen. Tutkimuksessa selvisi, että suomalaisten pk-yritysten veromyöntyvyys on hyvällä tasolla. Pk-yritysten veromyöntyvyyteen vaikuttaa verotuksen taso ja viranomaisvalvonta, mutta myös esimerkiksi se mitä maksetuilla veroilla saadaan aikaan, verojärjestelmän yksinkertaisuus ja yhteiskunnan yleinen moraali. Verohallinnon pyrkimykset vaikuttaa veromyöntyvyyteen ovat aiemmin koostuneet lähinnä valvonnasta, mutta nykyään Verohallinto pyrkii toimimaan asiakaspalvelulähtöisemmin ja hyödyntämään myös sosiaalisia tekijöitä pyrkimällä vaikuttamaan yritysten omaan veronmaksumyönteisyyteen.fi
dc.format.extent50
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherveromyöntyvyys
dc.subject.otherveronmaksuhalukkuus
dc.titlePk-yritysten veromyöntyvyys
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201808313988
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLaskentatoimifi
dc.contributor.oppiaineAccountingen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20421
dc.subject.ysopienet ja keskisuuret yritykset
dc.subject.ysoverotus
dc.subject.ysoveroviranomaiset
dc.subject.ysoverohallinto
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot