University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Increasing the internal service usage through intra-organizational cooperation

Icon
1.4 Mb

Authors
Järvinen, Fanny
Date
2018
Discipline
YrittäjyysEntrepreneurship
Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
You can request a copy of this thesis here
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Yritykset jotka tarjoavat useita eri palvelulinjoja kohtaavat tilanteita, joissa myös yrityksen sisäiset yksiköt käyttävät yrityksen palveluita. Sisäisen asiakkaan roolia ei juurikaan ole käsitelty alan kirjallisuudessa ja yritykset painottavat enemmän ulkoisen asiakkaan tärkeyttä. Yritys voi kuitenkin saavuttaa suuria etuja niin tuloksen kuin kilpailuedun kannalta, mikäli sisäisen asiakkaan rooli otetaan enemmän huomioon. Tämän Pro Gradu –tutkimuksen tavoitteena oli löytää kohdeyrityksen säisten palveluiden käyttöä haittaavat asiat ja löytää niihin ratkaisut. Aihetta lähestyttiin sisäisen yhteisyön ja sosiaalisen pääoman kautta, ja miten sisäisten palveluiden käyttöä voidaan lisätä sisäisen yhteistyön ja organisaation sisäisten asioiden kautta. Lisäksi tutkimuksessa käsiteltiin eturistiriidan vähentämistä sisäisen motivaation kautta. Käytännön ratkaisuja esiteltiin tutkimuksessa myös kohdeyritykselle. Tutkimus toteutettiin käyttäen kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä haastatteluiden ja observaation muodossa. Yhteensä 25 haastattelua käytiin 30 haastateltavan kanssa, sekä yhteensä 12 tuntia observaatiota. Tutkimuksessa todettiin, että sisäisellä yhteistyöllä on tärkeä rooli yrityksen sisäisten palveluiden käytössä. Lisääntyneen vuorovaikutuksen ja positiivisten suhteiden kautta myös yhteistyö lisääntyy, joka puolestaan lisää sisäisten palveluiden käyttöä. Lisäksi, kun työntekijät ovat tyytyväisempiä työympäristöönsä ja luottavat yritykseen ja sen työntekijöihin, he ovat valmiimpia toimimaan yhteistyössä ja yrityksen edun mukaisesti. ...
 
Companies offering several product or service lines can face the situation where their internal units are also using the company´s own services. The role of internal customers has not been widely discussed in the literature, and companies place a much higher emphasis on the external customer. However, there can be substantial benefits for the companies in terms of performance and competitive advantage, when they realize the power of their internal clients. The thesis was conducted in order to identify the facts hindering the use of internal services of the case company, and find possible solutions. The focus of the thesis was to approach the issue through internal cooperation and social capital. The idea was to highlight the facts how internal service usage can be fostered through intra-organizational factors and cooperation. Furthermore, diminishing the conflict of interest through internal motivation were discussed. Practical solutions to the company were also provided in the thesis, in order to start the process towards increased internal service usage. The study was conducted by using qualitative methods in the form of semi-structured interviews and observation. Altogether 25 interviews were conducted with 30 respondents. The observation consisted of 12 hours of observation. It was discovered that internal cooperation is in a crucial role in the use of the company ´s own services. When there is increased interaction and positive relations among the employees, cooperation is increased, also increasing the usage of internal services. Furthermore, when employees are satisfied with their working environment and can trust the company and the employees, they are more willing to act for the company´s benefit, and are also more willing to act in cooperative way. ...
 
Keywords
internal service usage internal purchases intraorganizational collaboration conflict of interest yritykset sosiaalinen pääoma yhteistyö johtajuus enterprises social capital cooperation (general) leadership (properties)
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201808303978

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24946]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Mind the gap : creating social justice through education policy 

    International Symposium on Educational Reform (ISER) (University of Jyväskylä, 2014)
    This publication includes the full paper presentations presented in the International Symposium on Educational Reform (ISER) 2013 conference. ISER2013 is a symposium for national policy makers, researchers and scholars, ...
  • Analysis of leadership dynamics in educational settings during times of external and internal change 

    Jäppinen, Aini-Kristiina (Routledge, Taylor & Francis Group, 2017)
    Background: The article concerns the tensions that can arise during demanding external, and consequential internal changes and considers how educational leadership is able to respond to them. Leadership is here understood ...
  • An exploration of teachers’ and leaders’ perceptions of their collaborative working and learning : the case of three general upper secondary schools in Finland 

    Machala, Molly (2021)
    Educational leadership is an abstract concept that is still often discussed from the perspective that it can be understood, as through roles, practices, or outcomes (Dinh et al., 2014). However, the present study and its ...
  • Striving for Inclusion through Participatory Practices in Social Enterprises 

    Pucetaite, Raminta; Lämsä, Anna-Maija; Riivari, Elina; Viljanen, Soilikki (Bloomsbury Publishing India, 2019)
    The aim of this research case is to shed some empirical light on the effects of participatory practices from the perspective of Sen’s capability approach in a Finnish social enterprise. Using a mixed ...
  • Social Service Entrepreneurship As a Context for Entrepreneurial Activity 

    Niemelä, Tarja; Kauko-Valli, Sofia (University of Jyväskylä, 2014)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre